Індивідуальні запити:
- Середній син у свої 7 років не визнає правил. Усе повинно бути, як він сказав. Я хочу, щоб і воля його збереглася, і правила навчився поважати.
- У сина в 15 років багато ідей. Боюсь його задавити. Хочу зберегти його волю.
- Зараз синам по 30 та 24 роки, і є онук. Хочу проаналізувати, що було, коли брала участь у їх виборі.
- Хочу просто послухати, про що йтиметься.
Проміжні інсайти:
- Розвиваючи особистість, генеруємо її здатність бути щасливою, бо навчаємо самостійно обирати цілі, тобто відсутній примус.
- Людина щасливіша, коли людина виконує власні бажання, а не чужі.
- Важливий баланс між егоїзмом та увагою до думки інших.
- Генієм називаємо того, хто у ранньому дитинстві випереджає своїх однолітків.
- Щоб виростити щасливу людину, не робити дитину старою.
- Не перескакувати вік – не вимагати у 5 років рекордів для 15 років.
- Загальний розвиток важливий. Не знаю жодного музиканта, який не знає математики.
- Живемо у певній системі координат – і її варто знати, аби орієнтуватись та враховувати.
- Зрозуміла, як пережита травма змінила мої дії. Схильна повторювати помилки.
- Щоб розуміти щастя з т.з. дитини, розмовляємо, слухаємо, що розказує, спостерігаємо за станом у різні моменти.
- Ключове питання – ким хочеш бути. Сам господар свого вибору. Навіть, не рівноправний учасник свого майбутнього, а сам усе робить.
- Вектор на щастя закріплюємо: у яких словах на яку з тем більше позитиву (і як закріпити), у яких словах на яку тему проривається негатив (і як його трансформувати в позитив).
- Важливо не плутати поведінку «як дорослий» (повторення моделей поведінки батьків) з моделлю «самовизначення та самоствердження» – щоб обирати відповідну технологію діалогу, підтримувати розвиток особистості згідно віку.
Підсумки:
- Бесіда – найкращий спосіб пересвідчитися, чию з картин щастя будуєш. Тому – продовжувати розмовляти.
- Дослухатись все ж поради писати – знаходити слова для опису проблеми, щоб почати її вирішувати.
- Теми спілкування урізноманітнити, не ділити на «дорослі» і «дитячі».
- Прагнути бачити потреби, цікавитись ними.
- Відрізняти потреби від забаганок – послуговуватись квадратом Декарта.
- Знайти теми, на які раніше не спілкувались. І надолужити.
- Пам’ятати, що розвиток триває протягом життя, а не зупиняється після 18 років, коли «вилетів з гнізда».