Віра VS Невіра. 19.04.2021

ПОЧАТКОВЕ СПРИЙНЯТТЯ:

  • Верзус проходить по предмету віри. У що вірити? Якщо не вірити, то чому? Цікаво відповісти на це питання з т.з. віри.
  • Якщо люди не вірять, то чому – в чому для них верзус?
  • Цікаво, у що вірять люди, і у що не вірять, коли виказують своє ставлення до віри. Не обов’язково це віра в Бога. Це віра взагалі.
  • Що таке, коли людина не вірить, – сила чи пиха, чи нерозуміння себе?
  • Атеїст має бути дуже освіченою людиною, щоб мати суттєву аргументацію неіснування Бога.
  • Мама похрестилася в свої 33 роки. Зараз їй 64, а мені 40. За цей час між нами виросла стіна, і вона постійно нав’язує мені. Мене лякає слово «місія» в релігійному аспекті. Чи є віра благом для людини?

НАЙБІЛЬШ БЕНТЕЖНІ МОМЕНТИ СТОСОВНО ВІРИ В ЖИТТІ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ:

  • Віра не про розум, а про почуття. Вірити як дитина, не задаючи питань. Саме це бентежить – відмова людині у рефлексії та у критичному мисленні.
  • Я не релігійна. Чому мені так важко повірити в те, чого не можу осягнути з наукової точки зору?
  • Бентежить необхідність обрядів, хоча твердять, що Бог у душі. Що з віротерпимістю в колах релігійного менеджменту – між різними релігіями, зокрема?

ВЛАСНІ ВИЗНАЧЕННЯ та фахівців:

ВІРА·       Прийняття системи знань, приєднання.

·       Переконання в системі цінностей, які є константою, не потребують доведень.

·       Внутрішнє переконання в чомусь, без доказів.

·       сприйняття людиною чого-небудь (тверджень, свідчень, фактів тощо) як істинних, правдивих, іноді без попередньої перевірки на основі тільки внутрішнього, суб’єктивного переконання, що сприйняте на віру не потребує більше ніяких доказів.
ДОВІРА·       Покладання відповідальності на іншого.

·       У неї існує суб’єкт, якому надаємо право на близькі відносини з нами.

·       Почуття на основі фактів, аргументів, досвіду практичних дій. Є предмет довіри.

·       відкриті, позитивні взаємовідносини між людьми, що сприяють сприйманню слів, зобов’язань, обіцянок тощо «на віру».
ЗНЕВІРА·       Небажання переглянути своє ставлення, закритість своїх уявлень.

·       Втрата сенсу в системі цінностей.

·       Розчарування, стан, коли знаходиш причини втратити віру.

·       пригнічений стан духу, почуття образи, безнадійності та розчарування, що супроводжується загальним упадом сил. Духовна чи фізична апатія та лінивство. Зневіра має характер безнадійного суму, туги та гнітючої нудьги.
НЕВІРА·       Відмова приєднуватися до певної системи.

·       Заперечення будь-чого.

·       Внутрішнє переконання, як і віра, в тому, що чогось не існує. Може ґрунтуватися на фактах, а також і без доказів.

·       Відсутність віриупевненостіпереконаності в чому-небудь. Перебування у владі сумнівів.
ВІРОВЧЕННЯ·       Слідування одній системі знань.

·       Набір визначень, концепція певної релігії.

·       Знання про віру.

·       систематизований виклад змісту віри в догматах, істинах, визнаних раз і назавжди незмінними. Зміст віровчення охоплює не тільки безпосередньо релігійні істини, а й погляди релігії на економічний, політичний, суспільний устрій, моральні засади людського життя тощо.
РЕЛІГІЯ·       Система уподобань, що доводить існування вищої сили в особі Бога.

·       Віра в позаземне дещо.

·       Кодекс, звід духовних правил життя людини, в основі яких – Бог, вища сутність.

·       соціально-індивідуально реалізоване, втілене в традиції та спільноту ставлення до чогось, що перевищує або охоплює людину та її світ, — до якоїсь, як би її не розуміли, найвищої правдивої дійсності; на відміну від філософії, в релігії йдеться про слово та шлях спасіння.
СВІТОГЛЯД·       Погляд на устрій фізичного та духовного світів.

·       Розуміння взаємодії людини, «Я» та зовнішнього світу.

·       Сприйняття людиною того, що її оточує.

·       форма самосвідомості людини і суспільства, система узагальнених поглядів щодо місця людини у світі та взаємовідносин з ним.
ІДЕОЛОГІЯ·       Домінуюча система понять, світоглядів в закритій спільноті.

·       Переважання однієї системи цінностей над іншими.

·       Переконання в необхідності дотримуватися певної ідеї.

·       організована у систему сукупність ідей у формі соціально-економічних моделей, настанов, гасел, програмних документів партій, філософських концепцій тощо.
КОНЦЕПЦІЯ·       Ідея, її місце, пояснення в структурі чогось.

·       Основна думка чогось.

·       Ідея, яку людина сприймає для себе можливою і прийнятною.

·       система поглядів, те або інше розуміння явищ і процесів; єдиний, визначальний задум.  Концепція істотно відрізняється від теорії не тільки своєю незавершеністю, але й недостатньою верифікованістю.
ПАРАДИГМА·       Напрямок руху.

·       Створений шаблон на підставі досвідів.

·       Прийнятий людиною устрій світу.

·       система понять і уявлень, які властиві певному періодові розвитку науки, культури, цивілізації.

СТОСУНКИ ВІРИ ТА РЕЛІГІЙНОСТІ:

  • Якщо релігійна людина, то в самій основі релігії лежить віра. Не може бути релігійна людина не віруючою.
  • Віруюча людина може бути не релігійною або мати власну релігію.
  • Віруюча людина – це про зміст. Релігійна – про форму.
  • Фанатик – форма домінує над змістом.
  • Віруюча людина не приділяє формі стільки уваги, як релігійна.
  • Я не релігійна, але віруюча.

СТОСУНКИ З ВІРОЮ РІЗНИХ НАПРЯМКІВ ДУМКИ:

Скептицизм·       Коли людина вагається, то у неї достатньо віри. Брати на скепсис, пробувати на дійсність – це про віру.

·       Про невіру. Сумнів як первинна реакція на щось – сприйняття крізь призму невіри.

·       Ставлення з недовірою. Більше про невіру.

·       позиція уникнення того, щоб постулювати остаточну істину. Застосований до себе, скептицизм поставив би під сумнів, чи є скептицизм прийнятною позицією взагалі; отримання інформації про дійсність через сумніви та постійні перевірки чи експерименти; брак певності в існуванні позитивних мотивів для людських вчинків (цинізм).
Атеїзм·       Атеїзм – теж про віру, просто в не існування Бога.

·       Віра в не існування Бога.

·       Віра в не існування Бога.

Агностицизм·       Агностики не вірять.

·       Заперечення, невіра.

·       стверджує, що істинне значення певних тверджень — особливо метафізичних тверджень щодо теології, життя після смерті, або існування Бога, богів, божеств, або навіть об’єктивної дійсності — не осягається або, залежно від форми агностицизму, не може бути в сутності осягнене через природу суб’єктивного досвіду. За твердженням Канта, пізнаючий суб’єкт не може вийти не тільки за межі почуттєвого досвіду, але також і не може помислити немислиме, а тому іманентне знання необхідно доповнювати знанням трансцендентним. Сучасна філософія закликає взагалі відмовитися від поняття реальності і розглядати тільки різні модифікації людської свідомості і мови в їхній відносності.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Вольтер вірив в Бога, бо «якби не існувало», отже Він є.
  • Вольтер навпаки стверджує не існування Бога, бо «варто було б вигадати».
  • У побуті використовують алюзії на це висловлювання Вольтера – коли хочуть підкреслити функційну виправданість чогось: «якби не існувало, варто було б вигадати».
  • Нігілізм як вершина невіри.
  • Складно розмежувати концепцію та парадигму.

ПІДСУМКИ:

  1. Віруюча та релігійна людина – ключовий верзус в темі зіткнення віри з невірою. Усвідомленість того, у що саме ти віриш, і заради чого обираєш певну релігію, є моментом поєднання цих іпостасей, вирішення верзусу.
  2. Мотив вибору «вірити/не вірити» – щоб знайти сенс життя. Обираючи невіру, перетворюєшся на нігіліста.
  3. Варто бути віруючим без перекосів, сприймати догми обраної релігії без спокуси бути нетерплячим до догм інших релігій. Верзус як зіткнення, протиставлення – лише між догмами.
  4. Істина все одно прихована, а ми її лише сприймаємо, інтерпретуємо. Бути толерантним до вибору іншого, у що вірити чи не вірити. Подумати, поспостерігати за собою, за проявами нетерпимості, повчитися краще взаємодіяти з іншими концепціями.
  5. Тема велика і багатогранна. Є відчуття, що дуже наблизилися до чогось великого, але тепер його треба оббігти довкола, щоб усвідомити.
  6. Цікаво дослідити корені нігілізму та хейтерства. Чому люди обирають саме так отримувати енергію – відбираючи її в інших? Зберегти себе при контакті з такими і допомагає віра – на ній фокусуєшся замість реагувати на їх хейтерство.
  7. Є цікавість до можливостей та інструментів діалогу, проходу через прийняття/не прийняття догм, систем цінностей, думок інших.
  8. Віра – живильне джерело. Переконало порівняння ефектів віри, довіри, зневіри, невіри. Переконалася в тому, що я віруюча, хоча не релігійна.
  9. Люди вірують попри свою не релігійність, бо мають трасцендентний досвід.
  10. Стало ще цікавіше далі заглибитися в тему вірувань – чому на початку цивілізації був політеїзм, а далі людство перейшло до монотеїзму.