ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:
ОЗНАКИ | МЕТА | ||
ВІДКРИТА | ПРИХОВАНА | ||
ЗАПИТ | Зацікавленість, оформлено в прохання, питання, ініціативу, емоційна нейтральність, чітко сформульовано проблему/задачу, зрозуміле чітке питання. | Отримати інформацію, допомогу для вирішення проблеми. | Згуртувати для загальної справи.
Маніпуляція задля привернення уваги та самоствердження. |
СКАРГА | Підвищений тон, роздратування, надлишкова та негативна емоційність, позиція жертви, звинувачення. | Донести інформацію, викрити когось, щось, відновити справедливість, відновити порядок. | Відбілити себе, випередити дії опонента, перекласти відповідальність/ частину роботи, привернути до себе увагу. |
ДОКІР | Звинувачувальний тон, песимістичний настрій, принижувальний тон, зверхність, дошкуляння, прикрість в голосі, зажатість тону та міміки, показова позиція жертви. | Звинувачення, відновлення справедливості, заклик до порядку, покарання. | Знецінити, дошкулити. Запит на допомогу. Перекласти відповідальність, викликати почуття сорому. Відбілити себе. Поділити на хороших та поганих, своїх та чужих. |
РУХ МІЖ КАТЕГОРІЯМИ:
- Запит перетворюється на скаргу, коли у відповідь на нього не отримуєш очікуваної реакції або від його реалізації відсутній очікуваний результат. Виникає відчуття безсилля – і воно перетворює запит на скаргу.
- Скарга може перейти в запит, коли люди з’ясували, що можна зробити.
- Скарга перетворюється на докір, коли не здійснились сподівання від реакції на скаргу, – і відчуваєш, що перекреслили твою працю, відбувається крах надій, образа.
- Внаслідок неправильного оформлення чи спрямування скарги вона теж може переродитися на докір.
- Невідпрацьований запит перетворюється на докір.
- Запит перетворюється на докір, коли запит був неусвідомлений, мав приховану мету, що полягала в пошуку винного, цапа відбувайла.
- Коли людина радикально налаштована і одразу переходить до звинувачень, бо щось не відповідає її очікуванням (наприклад, інші працюють не так, як ти), то запит поступається докорам.
- Докір перетворюється на запит, коли людина усвідомлює, що докори не працюють, результати відсутні або неякісні, тобто докоряти – пуста справа. Має бути усвідомлений та вербалізований запит.
- Коли той, хто докоряє, вИзнає, що відповідальність за котресь неподобство лежить і на ньому, визнає свою спроможність долучитися до виправлення ситуації, то докір поступається місцем запиту.
- Скарга перетворюється на запит, коли вже частково задоволена, почався діалог, оскаржена персона перепросила.
- Скарга перетворюється на запит, коли є чітка постановка питання.
- Моя щирість при зіткненні з чиїмось акторством здатна перетворити запит на скаргу як захист моєї реальності.
- Коли на їх акторство (не щирий запит, провокацію) ми відповідаємо щирістю, ризикуємо отримати докір замість запиту.
ВЛАСНІ ТИПОВІ РЕАКЦІЇ:
ПОДРАЗНИК | ТИПОВА ВЛАСНА РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИК |
ЗАПИТ | Відповідь, початок діалогу – уточнення задачі.
Відповідаю, допомагаю. Шукаю можливість допомогти. Страх, що хтось виявить мою недосконалість. |
СКАРГА | Пояснення, вирішення або захист своєї позиції, якщо скарга несправедлива або не за адресою.
Перевірка своїх дій – чи не помилився, бо, можливо, щось не знав або це не в моїй зоні відповідальності. Розглянути, розібратися, наскільки справедлива скарга. Якщо думка упереджена, то – образа і або доводиш справедливість, або бездієш. |
ДОКІР | Захист, гнів, ігнорування.
Хочеться «послати», але сміливості не вистачає, і тому – ігнор або втягуєшся та виправдовуєшся. Образа, гнів, ігнорування, виправдовування. |
РЕАКЦІЇ НА НАШІ РЕАКЦІЇ:
НАША РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИК | ВПЛИВ НА ІНШУ СТОРОНУ |
ІГНОР | Інша сторона отримує підтвердження, що «рильце – в пушку» (знає кицька, чиє сало з’їла). Можливість посилити докори з метою посунути з посади, перетворити на цапа відбувайла. |
ВИПРАВДОВУВАННЯ | Свідчить про мою вразливість до докорів, тобто є приводом для маніпуляцій – якщо засоромиш, то щось отримаєш. |
ДОПОМОГАЮ (режим «Чіп та Дейл») | Розуміють, що знайшли до мене підхід, і можуть мене експлуатувати, бо схильна робити навіть більше, ніж запитують. Перекладають відповідальність, грають на моїй щирості, користаються з можливості перетворитись на центр мого життя. |
РОЗБИРАЮСЯ | Отримують задоволення. Відроджується віра в правоту, порядок. |
ОБРАЗА | Вони «на коні», а ти знесилена. |
БЕЗДІЯ | Закріплюється упевненість в праві на маніпуляції, в своїй безкарності та моїй слабкості. |
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Не усвідомлений запит перетворюється на провокаційну поведінку, і втрачає здатність бути безконфліктно задоволеним.
- Докір – про справедливість. Скарга – про порядок.
- Запит відрізняється від докору, бо має на увазі, що буде відповідь. Докір не розраховує на відповідь, не зацікавлений її чути.
- Якщо зумієш сформулювати запит, то отримаєш відповідь.
- Якщо мета є лише відкрита, без прихованої, то це – щирість.
- Коли діють приховані цілі, то це – маніпуляції, акторство, під впливом яких запити поступаються докорам.
- Акторство не брехня, а буття в персонажі. В персонаж потрапляють як з власної волі, так і примусово.
- Коли скаргу адресують не тому (грають), треба відповідати теж акторством.
- Найкращий результат запиту – отримання консультації.
- Сприймаю скаргу як запит на дію – не розрізняю їх між собою.
- Докір від нарцисів – пастка для мене.
- Шляхом докорів маніпулятори отримують сатисфакцію, бо послаблюють мене шляхом знецінення та своєї проекції негативних намірів та дій.
МОЖЛИВІ АЛЬТЕРНАТИВНІ РЕАКЦІЇ:
ПОДРАЗНИК | МОЖЛИВА АЛЬТЕРНАТИВНА РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИК |
ЗАПИТ | Навчитися перевіряти, чи дійсно із запитом маємо справу – від модератора – тоді поменшає маніпуляцій. |
СКАРГА | Відстоювати свої позиції, доводити свою думку, не кидати на самотік. |
ДОКІР | Зберігати спокій, блокувати виникнення у себе почуття вини. Повірити в те, що «Я ОК+» (наприклад, «я гарна дочка»). Застосовувати гумор, доводити до абсурду. |
ПІДСУМКИ:
- Коли на акторство реагуєш щирістю, то виказуєш свою вразливість – і з цього користуються.
- Щоб тебе не вражали докори, переходь на гру, аби «вибити» актора зі звичного сценарію, і вже далі, за необхідності, виводь на запит, користуючись розгубленістю іншої сторони.
- Завдання – вциліти, зберегти свою ресурсність, припинити себе недооцінювати.
- Прийшла до усвідомлення своїх реакцій та подальший реакцій – ланцюжок ескалації незадоволення.
- Варто перестати бути іграшкою в чиїхось руках, іграх.
- Перестати перетворювати щирість у вразливість.
- Я звик, що поки людина не сказала, я не реагую, а варто звертати увагу на невербальні прояви запитів.
- Реагувати на запит як на виклик – і задіяти прямі, а не перехресні трансакції.