Акторство VS Щирість запитів, скарг, докорів – Частина 1. 03.02.2020

ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:

 ОЗНАКИМЕТА
 ВІДКРИТАПРИХОВАНА
ЗАПИТЗацікавленість, оформлено в прохання, питання, ініціативу, емоційна нейтральність, чітко сформульовано проблему/задачу, зрозуміле чітке питання.Отримати інформацію, допомогу для вирішення проблеми.Згуртувати для загальної справи.

Маніпуляція задля привернення уваги та самоствердження.

СКАРГАПідвищений тон, роздратування, надлишкова та негативна емоційність, позиція жертви, звинувачення.Донести інформацію, викрити когось, щось, відновити справедливість, відновити порядок.Відбілити себе, випередити дії опонента, перекласти відповідальність/ частину роботи, привернути до себе увагу.
ДОКІРЗвинувачувальний тон, песимістичний настрій, принижувальний тон, зверхність, дошкуляння, прикрість в голосі, зажатість тону та міміки, показова позиція жертви.Звинувачення, відновлення справедливості, заклик до порядку, покарання.Знецінити, дошкулити. Запит на допомогу. Перекласти відповідальність, викликати почуття сорому. Відбілити себе. Поділити на хороших та поганих, своїх та чужих.

РУХ МІЖ КАТЕГОРІЯМИ:

  • Запит перетворюється на скаргу, коли у відповідь на нього не отримуєш очікуваної реакції або від його реалізації відсутній очікуваний результат. Виникає відчуття безсилля – і воно перетворює запит на скаргу.
  • Скарга може перейти в запит, коли люди з’ясували, що можна зробити.
  • Скарга перетворюється на докір, коли не здійснились сподівання від реакції на скаргу, – і відчуваєш, що перекреслили твою працю, відбувається крах надій, образа.
  • Внаслідок неправильного оформлення чи спрямування скарги вона теж може переродитися на докір.
  • Невідпрацьований запит перетворюється на докір.
  • Запит перетворюється на докір, коли запит був неусвідомлений, мав приховану мету, що полягала в пошуку винного, цапа відбувайла.
  • Коли людина радикально налаштована і одразу переходить до звинувачень, бо щось не відповідає її очікуванням (наприклад, інші працюють не так, як ти), то запит поступається докорам.
  • Докір перетворюється на запит, коли людина усвідомлює, що докори не працюють, результати відсутні або неякісні, тобто докоряти – пуста справа. Має бути усвідомлений та вербалізований запит.
  • Коли той, хто докоряє, вИзнає, що відповідальність за котресь неподобство лежить і на ньому, визнає свою спроможність долучитися до виправлення ситуації, то докір поступається місцем запиту.
  • Скарга перетворюється на запит, коли вже частково задоволена, почався діалог, оскаржена персона перепросила.
  • Скарга перетворюється на запит, коли є чітка постановка питання.
  • Моя щирість при зіткненні з чиїмось акторством здатна перетворити запит на скаргу як захист моєї реальності.
  • Коли на їх акторство (не щирий запит, провокацію) ми відповідаємо щирістю, ризикуємо отримати докір замість запиту.

ВЛАСНІ ТИПОВІ РЕАКЦІЇ:

ПОДРАЗНИКТИПОВА ВЛАСНА РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИК
ЗАПИТВідповідь, початок діалогу – уточнення задачі.

Відповідаю, допомагаю.

Шукаю можливість допомогти.

Страх, що хтось виявить мою недосконалість.

СКАРГАПояснення, вирішення або захист своєї позиції, якщо скарга несправедлива або не за адресою.

Перевірка своїх дій – чи не помилився, бо, можливо, щось не знав або це не в моїй зоні відповідальності.

Розглянути, розібратися, наскільки справедлива скарга. Якщо думка упереджена, то – образа і або доводиш справедливість, або бездієш.

ДОКІРЗахист, гнів, ігнорування.

Хочеться «послати», але сміливості не вистачає, і тому – ігнор або втягуєшся та виправдовуєшся.

Образа, гнів, ігнорування, виправдовування.

РЕАКЦІЇ НА НАШІ РЕАКЦІЇ:

НАША РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИКВПЛИВ НА ІНШУ СТОРОНУ
ІГНОРІнша сторона отримує підтвердження, що «рильце – в пушку» (знає кицька, чиє сало з’їла). Можливість посилити докори з метою посунути з посади, перетворити на цапа відбувайла.
ВИПРАВДОВУВАННЯСвідчить про мою вразливість до докорів, тобто є приводом для маніпуляцій – якщо засоромиш, то щось отримаєш.
ДОПОМОГАЮ (режим «Чіп та Дейл»)Розуміють, що знайшли до мене підхід, і можуть мене експлуатувати, бо схильна робити навіть більше, ніж запитують. Перекладають відповідальність, грають на моїй щирості, користаються з можливості перетворитись на центр мого життя.
РОЗБИРАЮСЯОтримують задоволення. Відроджується віра в правоту, порядок.
ОБРАЗАВони «на коні», а ти знесилена.
БЕЗДІЯЗакріплюється упевненість в праві на маніпуляції, в своїй безкарності та моїй слабкості.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Не усвідомлений запит перетворюється на провокаційну поведінку, і втрачає здатність бути безконфліктно задоволеним.
  • Докір – про справедливість. Скарга – про порядок.
  • Запит відрізняється від докору, бо має на увазі, що буде відповідь. Докір не розраховує на відповідь, не зацікавлений її чути.
  • Якщо зумієш сформулювати запит, то отримаєш відповідь.
  • Якщо мета є лише відкрита, без прихованої, то це – щирість.
  • Коли діють приховані цілі, то це – маніпуляції, акторство, під впливом яких запити поступаються докорам.
  • Акторство не брехня, а буття в персонажі. В персонаж потрапляють як з власної волі, так і примусово.
  • Коли скаргу адресують не тому (грають), треба відповідати теж акторством.
  • Найкращий результат запиту – отримання консультації.
  • Сприймаю скаргу як запит на дію – не розрізняю їх між собою.
  • Докір від нарцисів – пастка для мене.
  • Шляхом докорів маніпулятори отримують сатисфакцію, бо послаблюють мене шляхом знецінення та своєї проекції негативних намірів та дій.

МОЖЛИВІ АЛЬТЕРНАТИВНІ РЕАКЦІЇ:

ПОДРАЗНИКМОЖЛИВА АЛЬТЕРНАТИВНА РЕАКЦІЯ НА ПОДРАЗНИК
ЗАПИТНавчитися перевіряти, чи дійсно із запитом маємо справу – від модератора – тоді поменшає маніпуляцій.
СКАРГАВідстоювати свої позиції, доводити свою думку, не кидати на самотік.
ДОКІРЗберігати спокій, блокувати виникнення у себе почуття вини. Повірити в те, що «Я ОК+» (наприклад, «я гарна дочка»). Застосовувати гумор, доводити до абсурду.

ПІДСУМКИ:

  1. Коли на акторство реагуєш щирістю, то виказуєш свою вразливість – і з цього користуються.
  2. Щоб тебе не вражали докори, переходь на гру, аби «вибити» актора зі звичного сценарію, і вже далі, за необхідності, виводь на запит, користуючись розгубленістю іншої сторони.
  3. Завдання – вциліти, зберегти свою ресурсність, припинити себе недооцінювати.
  4. Прийшла до усвідомлення своїх реакцій та подальший реакцій – ланцюжок ескалації незадоволення.
  5. Варто перестати бути іграшкою в чиїхось руках, іграх.
  6. Перестати перетворювати щирість у вразливість.
  7. Я звик, що поки людина не сказала, я не реагую, а варто звертати увагу на невербальні прояви запитів.
  8. Реагувати на запит як на виклик – і задіяти прямі, а не перехресні трансакції.