Долати страх VS дослухатися його порад. 05.05.2020

АНАЛІЗ ПЕРСОНАЛЬНИХ СТОСУНКІВ ЗА СТРАХОМ:

№ ситуаціїПитання для аналізуМодель «Дослухалися порад страху»Модель «Не дотрималися, відкинули поради страху»
1Що за ситуація – що саме викликало страх?Лазили з друзями по незавершеному будівництву. В певний момент не поліз вище – злякала висота.Перший стрибок з парашутом. Страх викликало усвідомлення втрати точки опори.
Коли молодший син впав до кип’ятку – страх за його життя та здоров’я на фоні руїни в країні, коли потрібно за власні кошти навіть бензин залити в бак швидкої, щоб приїхала.Коли 20-річними брали шлюб з чоловіком, і його батьків не влаштовувала моя національність. Відкинула страх, що це завадить бути нам щасливими в шлюбі.
Коли на 4й тиждень після отримання опіків запропонували перельот на подальше лікування в Будапешт. Злякало те, що в повітрі може щось піти не так. 
3Боюся літати в літаках. Був тривалий переліт з пересадками, вже 4й переліт тривав. Перед заходом на посадку повідомили про сильний туман і рішенні вилітати паливо, щоб робити аварійну посадку. Потім змінили рішення – летіти в Київ замість Донецька. Вже в Києві повідомили: «погода в Донецьку покращилася – і полетимо в Донецьк».Після гулянки на природі  сіли в машину, за кермом якої була нетвереза людина.
4 Мені було років 11, і ми з батьком, який умів порушувати правила, вирішив навчити їздити на конях. Ми їх брали без дозволу з колгоспу. Привчив мене не боятися діяти поза правил, а пізніше сталася історія, про яку домовилися не розказувати мамі. Неслась галопом на коні. Вискочила лисиця під ноги коню. Кінь злякався. Я впала. Було боляче, плакала. Тато наполіг: «ти маєш сісти та продовжити їхати. Ти зараз показала коню, що тебе можна скинути. Якщо зараз не сядеш на нього знову, то вже ніколи не повезе тебе, а буде скидати, бо запам’ятає, що так можна. І на інших коней ти не сядеш тоді, бо теж знатимеш, що програла, слабкіша за них». Дав мені час подумати.
1Що саме казав тоді страх?«Я не зможу це зробити».«Можна травмуватися».
«Зараз зроблю хибний крок – і син помре».Не пам’ятаю. Пам’ятаю натомість підтримку з боку власних батьків.
«Не ризикуй замарно. Вже тут три тижні позитивної динаміки». 
3Не пам’ятаю.Були два голоси страху – страх за своє життя і страх осуду. Страху за життя не дослухалася, хоча він казав: «неможна, небезпечно».
4 Страшно було знову впасти.
1Як саме вчинили тоді?Зупинився і не поліз далі.Акуратно вийшов, дотримався всіх правил, отримав усі «5». Довірився системі, застосував навички, здобуті при підготовці.
Обрала опіковий центр, до якого далі везти дитину, а не дитячий, який майже поруч, бо спеціалізація кваліфікації переважила як критерій вибору. Одразу додзвонилася і запитала про те, яку першу допомогу надати.Вийшла заміж, відмахнувшись від страхів та пересторог.
Не підписала дозвіл на переліт. 
3Підняла руку і сказала, що вийду з літака. Мене запитують, чи розумію, що повітряна безпека вимагає в такому випадку висадити усіх, вивантажити усі речі, заново пройти перевірку на безпеку, бо я могла залишити бомбу на борту. Всі пасажири готові були мене розірвати в шмаття.Не протиставила свою думку, не наполягла.
4 Сіла знову на коня і поїхала.
1Чому саме так?Повірив в те, що суто фізично не зможу це зробити.«Що було робить?». Не чекати ж, коли інструктор виштовхне з літака.
Щоб ризик смерті сина, про який попередив страх, не спрацював, потрібно швидко і виважено діяти, не чекати невідомо чого і не панікувати.Завдяки підтримці батьків.
Зважила між ризиком життю під час перельоту та імовірністю ще кращих результатів лікування, ніж там, де вже врятували життя. Обрала менший ризик. Вже була довіра до лікарів нашого опікового центру. 
3Вже був досвід, коли поступилася тиску і сіла в ту машину з нетверезим водієм.Я поступилася тиску, в т.ч. з боку чоловіка.
4 Зрозуміла, що буду нести в собі далі те, як вчиню зараз.
1Куди вас завело те рішення?Здоровий лишився.Маю ще 4 стрибка і займаюся парапланеризмом.
Сина врятували, хоча площа та важкість опіків були суттєвими.Уже 42 роки разом, виростили двох синів, маємо онуків, щасливі.
Пізніше взяли у нас зразки, відвезли в Будапешт, виростили з них штучну шкіру, зробили пересадку. Знайшли альтернативний спосіб вирішення. 
3Я вийшла і поїхала поїздом. Зі мною тоді теж повністю зійшли з літака 10 чоловік.Потім шкодувала. І всі шкодували, бо ледь доїхали – гнав понад 200 км/год.
4 Саме ця ситуація заклала розуміння того, коли здаватися, а коли – ні.
1Яке рішення у такій самій ситуації тепер прийняли б? Чому?У ситуації невиправданого ризику (тут більше небезпеки, ніж в стрибку з парашутом, і не було певної мети; хоча і в стрибку не було певної мети), теж дослухався б поради страху зупинитися.Знову переконав би себе зробити стрибок – довіряти системі.
Діяла б так само – полишала б емоції на потім, швидко приймала б рішення, ретельно раціонально зважувала б критерії прийняття рішення. Знову б обрала опіковий центр за спеціалізацію на травмі, а не на віці пацієнта.Діяла б так само.
Обрала б залишитися, і просто інакше повелася в перемовинах, менш емоційно, і щось раніше отримала як альтернативу. 
3Сьогодні я так само слухала б себе, своє тіло, розум, хоча стала спокійніше переносити перельоти.Зараз не сяду в машину з нетверезим водієм.
4 Щоразу, коли черговий «кінь скинув», то плачу, але «сідаю на нього» знову.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:

РИЗИКИЗАГРОЗИ
·         Можна керувати ними, залежать від нас.

·         Імовірний характер.

·         Штучна ситуація.

·         Все ще «на плаву».

·         Ліквідація наслідків менше, ніж наслідки загрози.

·         Їх не можна ігнорувати.

·         Зовнішні, від нас не залежать.

·         Об’єктивні.

ТРАНСФОРМУВАТИ СТРАХДОЛАТИ СТРАХ
·         Точніше передає суть, бо відсутній примус. Коли з перешкоди зробити трамплін, то залишиться трамплін.

·         Трансформація – рух всередині себе, використати енергію страху для руху.

·         Для трансформації використовуємо енергію самого страху.

·         Дуже самонадіяно ставитися до трансформації страху як до свідомого процесу.

·         На картинці – трансформація, бо хлопчик помстився привиду, а не втік.

·         Трансформація – це «мені страшно, але я борюсь».

·         Коли є дія, тоді є трансформація. Енергія страху – проти нього самого.

·         Перестрибнути через страх.

·         На подолання треба брати енергію зовні.

·         Не факт, що подолавши страх, залишили його в собі.

·         На подолання страху енергія не витрачається, а трансформація – та ще робота.

·         На картинці – долання, бо хлопець зреагував на образ на простирадлі. Це реактивний рух. Його навчили атакувати – і він атакує, але ілюзію. Ніякого результату не буде.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Мене страх мобілізує – починаю краще розуміти та контролювати себе та ситуацію. Під впливом страху за життя членів родини приймаю правильні рішення в кризових ситуаціях.
  • В обох ситуаціях – машина та літак як джерела небезпеки – був вибір та був тиск. Раніше тиск був значущим чинником, не була готовою відстоювати себе, свою позицію.
  • В принципі, теж цікаво, як формується патерн. Є якийсь момент, в який знайомимося зі страхом, і в цей момент формується базова модель реагування на страх.
  • Є маса ситуацій, щоб сказати собі: «стоп, це небезпечно і не має сенсу». Важливо розуміти, що «ще є можливість вийти переможцем», а інакше люди припиняють боротися. Для дорослішання важливо навчитися долати страх.
  • Якщо ризик – примха, позбавлена глибшого сенсу, або не сама керуєш ризиком, то не берися, бо ризик є невиправданим.
  • Майбутнє лякає, коли в дію включено багато людей, а не сама несеш відповідальність, то не розумієш, де спрацює людський чинник. В цьому випадку краще обрати менш ризиковану альтернативу, в якій розумієш, як керувати ризиками.
  • Імперативність голосу страху визначає його здатність блокувати дію/бездіяльність. «Можна травмуватися» – це ризик, імовірність, свобода дій. «Не зможеш (вижити)» – це вирок, блок дій.
  • Долати страх допомагає довіра чомусь (ситуація стрибка – довіра системі підготовки) чи комусь, на чию кваліфікацію (ситуація опікового центру) чи кращі наміри (ситуація з батьківською порадою щодо коня) можеш покластися.
  • Питання ставок – коли на вагах життя/здоров’я, то час швидких рішень.
  • Ставки можуть бути явними/не явними, високими/низькими, матеріальними/не матеріальними (самоповага тощо).
  • Якщо ставка не висока, то страх відсутній. Висока ставка включає страх.
  • Для подолання страху потрібно одразу повторити те, що сталося, змінивши кінцівку.
  • Страх – потрібна емоція, з охоронною функцією, обмежувальною, захисною. Головне, щоб не розрісся до патологічних масштабів. І питання – де та межа.
  • Де відповідальність батька, коли закладаєш модель поведінки дитини/онука?
  • Завжди є сенс дослухатися до голосу страху, якщо він фізіологічний.
  • Виділяю для себе охоронну, превентивну, вказівну функції. Охоронна включається у відповідь на загрозу життю. Превентивна – коли щось важливе можеш втратити або набути від зміни. Вказівна виникає з попереднього досвіду, і те, куди рухається ситуація, нас пригнічує.
  • Люди або ігнорують страх, або забагато думають про попередній досвід – і потрапляють в тривожність та депресію.
  • Дослуховуватися голосу страху варто завжди. На превентивному рівні справа – у локусі контролю, як можемо вплинути на ситуацію, в т.ч. вийти з неї.
  • Страх як запобіжник.
  • Важливо розрізняти ставку та мету. Ставка – з емоційної сфери, мета – з вольової. Ставка – ціна ризику, тобто те, чим людина готова ризикнути. Ставка – завжди свідома історія і залежить від упевненості в собі. Мета – реальний предмет, виникає з потреби.
  • Коли всі йшли лазити на недобудову, то ставкою було місце в хлопчачій спільноті, а мета могла бути відсутньою.
  • Ставка – імовірність втрати/виграшу. Мета – керована конструкція. Цілі – або особисті, або соціальні.
  • Ставки вже визначено в ситуації страху.
  • Люди чинять всупереч страху, коли є мета. Мета може бути і ірраціональною – справити враження, наприклад. Є страх впасти, розбитися, але мета висока – і тоді ігноруєш страх.
  • Ставка і мета – обидві з мотиваційної сфери.
  • Ставка може бути матеріальною та нематеріальною.
  • Страх бере гору, коли прийняла страх і зупинилася в розвитку, керуєшся реальністю, обмежену страхом. Наприклад, через страх перельотів подорожувати лише в межах руху поїздів, а через страх темряви спати зі світлом, або не підходити до краї, коли боїшся висоти тощо.
  • Коли страх бере гору, то поведінка втрачає раціональність, адекватність.
  • Коли страх постійно зупиняє тебе, то є ризик, що поглибиться до фобії, панічних атак.
  • Долати – це працювати зі страхом, усвідомити коріння тощо.
  • Коли йдеться про генетичний страх – погромів, наприклад, то чи варто його долати? Чи краще дослухатися його порад – та мати свою тривожну валізку?
  • Будь-яка поведінка, коли страх бере гору, є поверненням в зону комфорту.
  • У мене спрацьовує превентивний страх на процедури. Якщо дозволю йому взяти гору, то сама собі зашкоджу.
  • Страх – внутрішній стан у відповідь на реальну передбачувану біду.
  • Імператив/імовірність застосовно до голосу страху.

ПІДСУМКИ:

  1. Ми звикли ділитися враженнями і відвикли ділитися думками. Верзус – про «ділитися думками».
  2. До виконання домашнього завдання не думала про страх в моєму житті.
  3. Фізіологічний страх – гарна емоція. Питання меж, балансу.
  4. Давати собі звіт, що криє в собі ситуація – ризик чи загрозу.
  5. Вийшов на свою звичку спрощувати, ділити на чорне та біле. Не розрізняв загрозу та ризик, називав ризик загрозою, а ризиком можна керувати. Не розрізняв ставку та мету, і досі не зрозумів різницю. Було важко розірвати ототожнення «не зміг» та «отримав травму».
  6. Страх – зона розвитку, яка в тіні у нас.

ПІДСУМОК ВІД МОДЕРАТОРА:

  1. В колі учасників є дві моделі поведінки (можливо, є і інші, але можу аналізувати та класифікувати лише те, що доступне для цього). Отже, одна модель – коли голос страху виникає в момент початку історії, бо історія є несподіваною, не з власної ініціативи ми є задіяними в ній. І от в таких випадках страх здатен нас мобілізувати, відкрити додаткові ресурси, сприяти швидкості та якості прийняття рішень, рішучості та настійності. Тому до його порад дослухаємось, трансформуючи його енергію в дію. Відсутнє гальмування чи блокування дії. Навпаки страх блокує бездіяльність в такому випадку, розчищає простір для дій. І зовсім інша модель – коли ми вже всередині якоїсь дії, в яку самі включилися (свідомо чи ні), і виникає наперед відомий ризик (просто ми чомусь ігнорували його на “вході”, а тепер стикнулися ніс-до-носу), і тоді у нас є вибір, чи дослухатися голосу страху, а чи долати його.
  2. В другій моделі поведінки вибір “дослухатися/долати” залежить від співвідношення ставки та мети, тобто ціни в разі програшу та величини зиску в разі виграшу.
  3. “Долати” – дієслово з другої моделі поведінки, а “трансформувати” – з першої, нехай цей процес і не цілковито усвідомлений, а вибір – так, свідомий.