Етикет обмежує vs надихаєю 02.09.2019

ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:

  • Етикет та етика – близькі поняття. Спільне між ними – те, що в обох випадках люди діють за правилами. Відрізняються між собою лише рівнем дії правил, тобто етикет є зовнішнім приписом, а етика – внутрішньою потребою душі.
  • Етикет – звід правил для певного кола людей.
  • Етикет – правила поведінки в суспільстві – загальні, і для закритих груп (придворний, дипломатичний).
  • Гарний смак дуже важко набути. Він виховується дотиком до краси, життям в оточенні усвідомлюваної краси.
  • Гарні манери складаються, якщо до тебе ставилися гарно і навчали манер.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Якщо етика походить від звичаю, а етикет – від напису, то етика формує етикет. Етика – для тих, хто розуміє. Етикет – для тих, хто уміє читати.
  • Гарні манери є наслідком дотримання етикету. Якщо моя етика диктує мені це, то дотримуюсь етикету.
  • Одна з функцій етикету – «підписувати» людину, демонструвати її приналежність до певного кола, забезпечувати доступ до нього.
  • Коли етикет розповсюдився на різні сфери життя та верстви населення – перестав бути суто придворним, дипломатичним, військовим, а став діловим та побутовим – тоді він став питанням етики, а спочатку був питанням безпеки, означення та захисту соціального статусу.
  • Етикет виникає за наявності влади (можливості визначати правила поведінки) та діє лише за наявності авторитету.
  • Безвладдя та відсутність авторитету призводить до нехтування етикетом.
  • Власна внутрішня філософія людей, націлених на високі цінності, здатна призводити до гарних манер та гарного смаку навіть без знання етикету.
  • Якщо хочемо бути ввічливими, то спостерігаємо за звичаями, дослухаємось, запитуємо – і стаємо носієм гарних манер.
  • Снобізм розповсюдив етикет в усі верстви населення.
  • Етикет – формальний, прописаний, врегульований, контрольований.
  • Комформізм – згода, прилаштування, буття зручним.
  • Конкомформізм – протест проти етикету.
  • Несмак – наслідок снобізму, коли претензії людини не відповідають її потенціалу.
  • Кітч є однією з форм несмаку.
  • Етикет покликаний обмежувати несмак.
  • Розрізнити нонкомформізм та несмак допомагає наявність ідеї. Несмак свідчить про нездатність людини зрозуміти красу. Нонкомформізм є спробою заявити про альтернативні цінності.
  • Етикет не розвиває гарний смак, а просто блокує несмак.
  • Етика, що тяжіє до високих цінностей, спонукає усвідомити свій несмак, бо фіксує канон гарного смаку, тобто естетика є однією з ключових норм етики.
  • Ввічливість може входити/не входити в перелік гарних манер, і це залежить від актуальної етики (діє норма рівності та поваги чи нерівності та зневаги).
  • Якщо людина – сноб, то вибір етики поведінки залежить від наявності патрона/союзників. Якщо є патрон, а не союзники-сноби, то діятиме загравання та ввічливість як етика. Якщо є союзники-сноби, то поставлять собі за мету захоплення влади, знищення та заміщення собою еліти, тобто оберуть насилля за етику.
  • Гідність – запорука гарних манер, бо гідна людина є цілісною, поважає себе, а тому просто не здатна зневажати, нехтувати людей, незалежно від їх соціального статусу.
  • Гідність – запорука антикомформізму стосовно насилля та зазіхань на гідність.
  • І дисидентів, і негідників можна вважати нонкомформістами, з тією відмінністю, що дисиденти діють відкрито та чесно, керуються високими цінностями, виступають проти етики, яку вважають руйнівною стосовно цих цінностей, а негідники брешуть, бо декларують прихильність до однієї етики, а керуються іншою, орієнтованою на низькі цінності.
  • Негідник може використовувати будь-що в своїх інтересах – і гарні манери, і смак, і етику (маніпуляції нею), і етикет (вносячи зміни, чинячи рефреймінг), бо не визнає ні авторитети, ні етику, побудовану на високих цінностях.

ПІДСУМКИ:

  1. Коли хтось має проблеми з гідністю, то ставитиме іншого в ситуацію зніяковіння, приниження, щоб отримати собі фору, владу над людиною. Протидією може бути або знечуленість, або асертивна відсіч за формулою «я-висловлювання».
  2. Усвідомив своє зверхнє ставлення до мистецтва як «не функційних витребеньок» і погодився, що торкатися високого потрібно для розуміння того, чим саме воно є високе.
  3. Здивована, що етикет та етика зовсім не пов’язані, а виникли в різний час від різних понять задля різних цілей.
  4. Цікавим є зв’язок етикету та влади – що воля правителів змінює суспільство та естетику. Етикет залишається обмеженням в моєму сприйнятті.
  5. Сприймаю етикет натхненням, бо він акцентує увагу на важливих (для якоїсь вищої мети) речах.