ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:
- Університет третього віку більше розвиває, ніж батьківство.
- Обидва варіанти розвивають. Просто цілі відрізняються, напрямки розвитку.
- Безперервна освіта – цікаво. Обожнюю навчатися, отримую задоволення. Це – моє хобі.
- Якщо ти зайнятий, працюєш, навчаєшся, то менше непотрібних (неекологічних) думок крутиться в голові.
- Безперервна освіта – щоб орієнтуватися в житті, соціальних питаннях, підтримувати себе, свій інтелектуальний рівень, упевненість; знати, про що розмовляти з дітьми, не впадати в депресію, зайняти мозок, аби не лізли дурні думки.
- Я вічний студент. Це мені цікаво. Ще у 1му класі робила «зошит знань», а пізніше – «щоденник читача». Це зараз актуально, бо змінюється ставлення до знань, підхід до їх отримання. Якщо не прагнути чогось, то опиняєшся поза грою. Завдяки безперервності освіти підтримуєш свою значимість. З віком маєш досвід, і при отриманні нових знань робиш їх синтез, накладаєш одне на одне – можеш цим ділитися з молодшими, бути корисним суспільству.
ЧИННИКИ АКТУАЛІЗАЦІЇ ПАРАДИГМИ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ:
- Тривалість життя збільшується і рівень активності людей передпенсійного та пенсійного віку. Виникає питання, чим зайняти цих людей?
- Зараз настільки покращено рівень життя, настільки техніка заполонила побут, що можеш «відстати від життя».
- Бажання розібратися в своїй життєвій ролі спонукає навчатися, розбиратися в нових речах, включно з суспільними течіями, політичним станом, юридичних аспектах.
- Людина розуміє, що займалась не тим, а тепер навчається новому.
- Під час навчання зрозумів, що не подобається, і змінив спеціальність, за якою навчатися.
- Ускладняються знання.
- Суспільство повертається обличчям до старших людей, бо шукає професіоналів через кризу професіоналізму.
- Стали легше жити і почали шукати сенс життя – і вдарились в науку.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:
ВІЧНИЙ СТУДЕНТ | БЕЗПЕРЕРВНА ОСВІТА |
· Навчання заради навчання, без реалізації набутих знань.
· «Третьокурсниці не старіють» – мотив бути вічним студентом. |
· Практичне застосування знань.
· Увагу зосереджено на особистості, тому прагнення постійно дізнаватися нове перестає бути приводом для кепкування. |
РОЗВИТКУ СЦЕНАРІЮ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ В ЖИТТІ ІНДИВІДУУМУ | |
СПРИЯЮТЬ | ЗАВАЖАЮТЬ |
· Цікавість, ставлення до життя як до дива, оптимізм, авторитети, відкритість, робота над собою. | · Самовпевненість, самовдоволеність, пиха, заздрість, негативне програмування з боку оточення, невпевненість, страх засудження, постійні самообмеження, нудьга в процесі навчання. |
ЖИТТЯ СУЧАСНИКІВ ПОЗА ПАРАДИГМИ БЕЗПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ:
- В нашому суспільстві маса людей, які зупинилися на навичках читати-писати, послуговуються суто лимбічною системою, і досягають матеріального добробуту.
- Погані згадки про школу, вчителів блокують зацікавленість в безперервності освіти.
- Біологічний сценарій – базовий, і не всі здатні вийти за його межі.
- Люди, що залишаються в межах біологічного сценарію, не включаються в безперервність освіти, не припускають різноманіття, варіативність, міряють всіх по собі, засуджують всіх.
- Постійне протистояння молоді та старших людей, ейджизм, відсутність інклюзії, брак толерантності.
РУТИННІ ЗВИЧКИ НА ПІДКРІПЛЕННЯ БЕЗПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ:
- Починаю день з прослуховування лекцій на ютуб за обраними темами.
- Ділюся з усіма новими знаннями, які розвінчують міфи, переглядають стандарти, в моєму фахові перш за все (наприклад, про роль холестерину та статинів).
- Пишу дисертацію. Регулярно шукаю інформацію за її темою.
- Беру участь у верзусах.
- Читаю та дивлюся те,. Що читає та дивиться дочка.
- Ходжу на фітнес.
- Спілкуюся з людьми.
- Свідомо змінюю звичний алгоритм дій.
- Дивлюся відео з альтернативною історією.
- Займаюсь музикою.
- Читаю книжки.
- Ходжу на курси, за потреби.
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Батьківство часто перетворюється на самовдоволеність через установки «спочатку народи своїх», «будеш в моєму віці – дізнаєшся».
- Програми університетів третього віку відрізняються в Україні та західних країнах, бо ми лише починаємо йти шляхом безперервності освіти, а вони давно йдуть.
- Питання прийняття себе – тоді настає час насолоджуватись життям.
- Різні пріоритети у різних суспільств: задоволення від життя vs корисність людини.
- Інші сприймають твоє відсторонення від свята на честь спільного досягнення як твою пиху.
ПІДСУМКИ:
- Батьківство є марним для безперервної освіти. Завершує батьківство – і йдеш далі вчитися.
- Цікаво, що в Україні теж є університети третього віку.
- Є люди, які все життя вчилися, і йдуть далі вчитися, в т.ч. до університетів третього віку.
- Коли знецінюємо себе, то втрачаємо віру.
- Знецінюється внаслідок браку відчуття причетності або надлишкової вимогливості.
- Самообмеження суперечить безперервності навчання.
- Варто визнавати, фіксувати, святкувати досягнення.
- Перестати топтати свої бажання. Дозволяти собі втілювати бажання.
- Можливостей для безперевної освіти в Україні є безліч.