Lifelong навчання: батьківство vs університет третього віку. 16.12.2019

ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:

  • Університет третього віку більше розвиває, ніж батьківство.
  • Обидва варіанти розвивають. Просто цілі відрізняються, напрямки розвитку.
  • Безперервна освіта – цікаво. Обожнюю навчатися, отримую задоволення. Це – моє хобі.
  • Якщо ти зайнятий, працюєш, навчаєшся, то менше непотрібних (неекологічних) думок крутиться в голові.
  • Безперервна освіта – щоб орієнтуватися в житті, соціальних питаннях, підтримувати себе, свій інтелектуальний рівень, упевненість; знати, про що розмовляти з дітьми, не впадати в депресію, зайняти мозок, аби не лізли дурні думки.
  • Я вічний студент. Це мені цікаво. Ще у 1му класі робила «зошит знань», а пізніше – «щоденник читача». Це зараз актуально, бо змінюється ставлення до знань, підхід до їх отримання. Якщо не прагнути чогось, то опиняєшся поза грою. Завдяки безперервності освіти підтримуєш свою значимість. З віком маєш досвід, і при отриманні нових знань робиш їх синтез, накладаєш одне на одне – можеш цим ділитися з молодшими, бути корисним суспільству.

ЧИННИКИ АКТУАЛІЗАЦІЇ ПАРАДИГМИ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ:

  • Тривалість життя збільшується і рівень активності людей передпенсійного та пенсійного віку. Виникає питання, чим зайняти цих людей?
  • Зараз настільки покращено рівень життя, настільки техніка заполонила побут, що можеш «відстати від життя».
  • Бажання розібратися в своїй життєвій ролі спонукає навчатися, розбиратися в нових речах, включно з суспільними течіями, політичним станом, юридичних аспектах.
  • Людина розуміє, що займалась не тим, а тепер навчається новому.
  • Під час навчання зрозумів, що не подобається, і змінив спеціальність, за якою навчатися.
  • Ускладняються знання.
  • Суспільство повертається обличчям до старших людей, бо шукає професіоналів через кризу професіоналізму.
  • Стали легше жити і почали шукати сенс життя – і вдарились в науку.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:

ВІЧНИЙ СТУДЕНТБЕЗПЕРЕРВНА ОСВІТА
·    Навчання заради навчання, без реалізації набутих знань.

·    «Третьокурсниці не старіють» – мотив бути вічним студентом.

·  Практичне застосування знань.

·  Увагу зосереджено на особистості, тому прагнення постійно дізнаватися нове перестає бути приводом для кепкування.

РОЗВИТКУ СЦЕНАРІЮ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ В ЖИТТІ ІНДИВІДУУМУ
СПРИЯЮТЬЗАВАЖАЮТЬ
·   Цікавість, ставлення до життя як до дива, оптимізм, авторитети, відкритість, робота над собою.·  Самовпевненість, самовдоволеність, пиха, заздрість, негативне програмування з боку оточення, невпевненість, страх засудження, постійні самообмеження, нудьга в процесі навчання.

ЖИТТЯ СУЧАСНИКІВ ПОЗА ПАРАДИГМИ БЕЗПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ:

  • В нашому суспільстві маса людей, які зупинилися на навичках читати-писати, послуговуються суто лимбічною системою, і досягають матеріального добробуту.
  • Погані згадки про школу, вчителів блокують зацікавленість в безперервності освіти.
  • Біологічний сценарій – базовий, і не всі здатні вийти за його межі.
  • Люди, що залишаються в межах біологічного сценарію, не включаються в безперервність освіти, не припускають різноманіття, варіативність, міряють всіх по собі, засуджують всіх.
  • Постійне протистояння молоді та старших людей, ейджизм, відсутність інклюзії, брак толерантності.

РУТИННІ ЗВИЧКИ НА ПІДКРІПЛЕННЯ БЕЗПЕРЕРВНОСТІ ОСВІТИ:

  • Починаю день з прослуховування лекцій на ютуб за обраними темами.
  • Ділюся з усіма новими знаннями, які розвінчують міфи, переглядають стандарти, в моєму фахові перш за все (наприклад, про роль холестерину та статинів).
  • Пишу дисертацію. Регулярно шукаю інформацію за її темою.
  • Беру участь у верзусах.
  • Читаю та дивлюся те,. Що читає та дивиться дочка.
  • Ходжу на фітнес.
  • Спілкуюся з людьми.
  • Свідомо змінюю звичний алгоритм дій.
  • Дивлюся відео з альтернативною історією.
  • Займаюсь музикою.
  • Читаю книжки.
  • Ходжу на курси, за потреби.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Батьківство часто перетворюється на самовдоволеність через установки «спочатку народи своїх», «будеш в моєму віці – дізнаєшся».
  • Програми університетів третього віку відрізняються в Україні та західних країнах, бо ми лише починаємо йти шляхом безперервності освіти, а вони давно йдуть.
  • Питання прийняття себе – тоді настає час насолоджуватись життям.
  • Різні пріоритети у різних суспільств: задоволення від життя vs корисність людини.
  • Інші сприймають твоє відсторонення від свята на честь спільного досягнення як твою пиху.

ПІДСУМКИ:

  • Батьківство є марним для безперервної освіти. Завершує батьківство – і йдеш далі вчитися.
  • Цікаво, що в Україні теж є університети третього віку.
  • Є люди, які все життя вчилися, і йдуть далі вчитися, в т.ч. до університетів третього віку.
  • Коли знецінюємо себе, то втрачаємо віру.
  • Знецінюється внаслідок браку відчуття причетності або надлишкової вимогливості.
  • Самообмеження суперечить безперервності навчання.
  • Варто визнавати, фіксувати, святкувати досягнення.
  • Перестати топтати свої бажання. Дозволяти собі втілювати бажання.
  • Можливостей для безперевної освіти в Україні є безліч.