Homo Sapiens VS Ludens VS Confusus. 18.06.20

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАПИТИ:

  • Прагну структурувати, поставити крапки над «і», бо коли є структура, розумієш, як користуватися.
  • Не думав в такому форматі. Цікаво, чому взагалі виникла тема, цікавий кут зору.
  • Хочу бути Sapiens і точно не Confusus, а з Ludens розібратися – чим же усе ж відрізняється від Sapiens.

ЩО У ЖИТТІ ВІДПОВІДАЄ ОЗНАКАМ ГРИ (ЗА ГЕЙЗИНГОМ)?

  • В роботі гра відсутня. Роблю по-справжньому, а не наслідую життя, живу. Працюю практично 24 години на добу.
  • Люди, що беруть участь в перемовинах, точно не грають, бо враховують все – хто сів з якого боку, як поклав папір перед собою. Це – вищий пілотаж і виснажлива праця.

НАВІЩО РОЗРІЗНЯТИ ОЗНАКИ ТА РИСИ – ЩО ЦЕ ЗМІНЮЄ?

  • Ознаки допомагають ідентифікувати, гра чи ні. Риси – особливі умови гри.
  • Риси – привернути увагу, швидко перевірити, чи це – гра. Ознаки – для глибшого аналізу.
  • Слон, а не жираф, визначаємо за рисами (зовнішні обриси).
  • Риси – помітити, виділити з-серед іншого. Ознаки – про застосування, про сенси.
  • Люди, долучаючися до гри, окреслили риси, відокремили ознаки, наповнили ними.
  • Риси допомагають сфокусувати увагу на чомусь, а ознаки – копнути глибше, пройнятися, наповнитися.

КИМ БУВ ТОЙ, ХТО ПОРОДИВ КОНЦЕПЦІЮ HOMO LUDENSSAPIENS ЧИ LUDENS?

  • Автор Ludens був Ludens. Sapiens – дещо нижчий за розвитком, ніж Ludens. Спочатку потрібно бути мислячим, а тоді почати грати і усвідомити себе в грі, структурувати.
  • Автор Ludens був сам Sapiens, бо задав собі питання, замислився, тобто був мислячою людиною.

ЯК НА SAPIENS ПОЗНАЧАЮТЬСЯ УСВІДОМЛЕННЯ РОЛІ LUDENS?

  • Мисляча людина ставиться до гри позитивно. Важливий баланс.
  • Усвідомлення ролі Ludens розширює світ Sapiens, додає пазл до світогляду, і людина сама собі стає зрозумілішою.
  • Усвідомлення, де ти Sapiens, а де – Ludens, дозволяє керувати собою.

ЧОГО БІЛЬШЕ – SAPIENS ЧИ LUDENS – БУЛО В АВТОРАХ КОНСТРУКТУ SAPIENS?

  • Автори Sapiens теж були Ludens, хоча вважали себе лише Sapiens.
  • Автори Sapiens були Ludens, бо змоделювали, вийшли за рамки звичного.

ЩО ТАКОГО В КОНЦЕПТІ CONFUSUS, ЧОГО НЕ БУЛО В ПЕРЕДУМОВАХ РЕВОЛЮЦІЙ SAPIENS? ЩО, ЯКЩО НЕ CONFUSUS, РУХАЄ НАУКОВЦЯМИ?

  • Не було історії з цифровою інформацією, програмування на «загляни до вікіпедії» чи «запитай свою Сірі». Діти навіть читати не бажають чи вбивати літери в пошукач, а запитують «Сірі», і тому не розуміють знаків пунктуації. Правильне написання – основа культури.
  • Книга як джерело знань – ілюзія. Лише носій інформації. Знанням інформація стає внаслідок інтеріоризації. Мислення неможливо делегувати машині, бо мислення робить нас нами.
  • Писемність – для передачі знань. Аудіокнига теж передає знання. Можливо, навчимося спілкуватися телепатично.

ЧИ ЦЕ РІЗНІ РЕВОЛЮЦІЙНІ ЕТАПИ, А ЧИ ПРОСТО РІЗНІ КУТИ ЗОРУ НА ОДНУ І ТУ САМУ ПОВЕДІНКУ?

  • Зміни завжди відбуваються. Інша справа – оцінки змін, ставлення до них. Є точкові, а є глобальні зміни.
  • Ludens в своєму вищому розвитку не буде переходити в Confusus вже тому, що розуміє, що все – гра, і вміє включатися в неї, і навіть поразку обертати на перемогу.
  • Sapiens, Ludens, Confusus – різні етапи, різні концепції – наслідок революційних етапів.
  • Стосовно змін, то все відносно, бо життя прискорилося через нові технології та можливості. Питання – як ти ними користуєшся. Вони тобою користуються чи ти – ними.
  • Confusus – ситуація мавпи з гранатою. Варто бути Sapiens, щоб зрозуміти, як користуватися і усвідомити наслідки, і Ludens, щоб моделювати ситуації, передбачити різні сценарії, і тоді не буде Confusus.

САМОВИЗНАЧЕННЯ:

 ПОТОЧНА РЕЦЕПТУРАІДЕАЛЬНА
SAPIENS60% – завжди думки вирують, і це деколи заважає. Варто дещо грайливіше діяти – відставити щось вбік, сказати собі, що «життя – поруч, а я зараз граю».45% – розмірковуєш, не зациклюєшся,
LUDENS30% – допомагає не потрапляти в ступор від розгубленості у відповідь на проблему.45% – граєш, виносиш щось за рамки, відволікаєшся від звичайного, дозволяєш собі спонтанність, аматорство, моделюєш, фантазуєш – отримуєш розвиток.
CONFUSUS10% – в якихось ситуаціях, якомусь часі, реакція на проблему, але не вводить в ступор.10%

ПРОМІЖНІ ІНСТАЙТИ:

  • Принцип «бути чи мати вигляд». Все залежить від іншої сторони. Кого б ти із себе не грав, а досвідчена інша сторона виявить те, хто ти є.
  • Ludens – дещо вищий рівень Sapiens, і важливі різні стадії розвитку людини.
  • У грі завжди є той, хто програв. Бувають ті, хто не здатен опанувати себе в разі програшу, хоча всі знали, що – гра. Вершина майстерності гри, тріумф людської думки – повернути програш на виграш наступного моменту.
  • У Гейзинга вибір на користь виграшу чи справедливості – наслідки культури.
  • Гра – частина життя, і це – добре.
  • Сама гра не є чимось поганим. Важливо те, в яку саме гру граєш.
  • Зараз потік інформації більший, а не насиченість життя. Ти можеш звузити потік для себе.
  • Нове – теж гра. Приймаючи нове, приймаєш нові правила. Почав бігати – теж гра.

ПІДСУМКИ:

  1. Щоб там людство не придумувало, розвивало – це будуть лише інструменти, а ти Sapiens, і тому твоя відповідальність – мислити, знайти оптимальний спосіб користуватися інструментом. Можливо, відкласти користування на певний час.
  2. Було негативне сприйняття гри, асоціював з «робити вигляд», а виявилося, що «робити вигляд» того, ким домовилися – це елемент «бути».
  3. Потрібно більше спостерігати за собою – про місце гри в житті, як використати. Прийти від Sapiens, коли обмірковуємо логічно, до Ludens, коли моделюємо, обіграємо.
  4. Сприймати Confusus як стимул, подразник для руху.
  5. За фактом народження ми лише Homo, а Sapiens ще потрібно стати завдяки постійному мисленню.