Лідерство VS Домінування. 24.02.2020

ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:

  • Лідерство як явище знайоме зі школи, з 5-6 класу, а як поняття – на роботі. Лідер піклується про інших.
  • Про домінування дізналася в середній школі, з уроків історії. Лідерство завжди було, але не називали «лідером». В старших класах почали говорити про нього, пролунало в тесті «хто лідер в родині».
  • Як явище лідерство було в школі, але так ніхто не називав, а домінування – ще з дворового дитинства. Як поняття лідерство – з тренінгів з лідерства в 2000х.
  • Раніше лідер – він же вожак. В школі – той, за ким йдуть, з уроків, зокрема.
  • Домінування – влада сили. Лідерство – сила розуму, харизми.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:

  СПІЛЬНЕ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ
ЛІДЕРСТВО Одна головна людина. Маємо справу з ватажком. Керівник на чолі, маємо справу з керуванням масами. Оточення є передумовою прояву і домінування, і лідерства. Люди тянуться до очільника. Думку кожного вислуховують. Мета – розвиток, будівництво. Засоби – залучення, навчання, єдність. Щире захоплення лідером, бажання йти за ним. Мета – розвиток суспільства і кожної окремої особистості, виховання командного духу.
ДОМІНУВАННЯ Очільника бояться. Думку кожного утискають. Мета – стримання, влада. Засоби – сила, примус, страх. Влада сили завдяки страху. Роз’єднання людей.

ЛЮДИ-СИМВОЛИ:

ЛІДЕРСТВА Черчиль, Порошенко, Ющенко.
ДОМІНУВАННЯ Сталін, Путін, Зеленський.

 

ПРОМІЖНІ ІНСТАЙТИ:

  • Лідерство та домінування можуть мати різне звучання в політичному та бізнес середовищі.
  • В лідерстві розвиток є метою, а боротьба може бути інструментом. В домінуванні відсутні як розвиток, так і боротьба (коли відсутній спротив, то це не боротьба, а панування).
  • Результат боротьби – перемога одного над іншим, над усіма. В кінці залишиться один – сенс боротьби.
  • Боротьба – зіткнення, конфлікт, руйнування. Розвиток – зміна, трансформація. Тоді метою лідерства є розвиток, а боротьба є інструментом. В домінуванні метою є боротьба, а розвиток є інструментом. Тут розвиток як трансформація особистостей, підпорядкування їх певній моделі, зручній для домінанта, перетворення їх на свою зброю. КОМЕНТАР МОДЕРАТОРА: відбувається підміна поняття – маніпуляцію називаємо розвитком, тобто не кожна трансформація заслуговує називатися розвитком.
  • Регрес як зворотній розвиток, негативна трансформація.
  • Розвиток – мета лідерства. Боротьба – інструмент.
  • Розвиток як заміна попередньої форми досконалішою версією.
  • Зло теж вдосконалюється – і тоді йдеться про деструкцію.
  • Інверсія як метод маніпуляції. Зло – добро. Добро – зло. Правда – брехня. Брехня – правда. Розвиток – занепад. Занепад – розвиток.
  • Якщо якась спільнота висуває когось лідером, то він може відбутися і без домінантності (без боротьби).
  • Лідер – той, хто поведе. Вони усе ж дещо домінантні, бо схиляють до своєї точки зору, хоча надають вибір і для твого особистого простору.
  • Коли низи готові підкорятися, то лідер може бути дещо домінантним.
  • Лідер без домінантності як особистої риси відбутися не може, бо лідер цілковито підпорядкований своїй ідеї і має переконати в ній інших. Ступінь домінантності лідерів залежить від рівня розвитку суспільства.
  • Сила переконань та харизма настільки сильні, що людина стає лідером.
  • Домінантність є необхідною передумовою для харизми, хоча і недостатньою. Якщо не опанував свою домінантність, не підпорядкував її розвиткові, то не відбувся як лідер.
  • В бізнесі на етапі старт-апу домінування – обов’язкова риса.
  • Мета лідерства – розвиток, і завжди є до чого прагнути.
  • Домінування – нижча форма керування, простіша функція, і тому стосовно його опису думки сходяться.
  • Лідерство багатогранне, і тому його концепцій є багато.
  • Лідерство – це команда, спільний мотив.
  • Колективізм – ти шестерня в механізмі. Командний дух – визнання унікальності ролі та компетенцій кожного, залежність результату від їх поєднання. «11 друзів Оушена» – приклад команди. «Трактористи» – колетивізм.
  • Традиційне лідерство – монархи, вожді племен. Лідерство успадковується.
  • Харизматичне лідерство – виникає внаслідок яскравості особистості.
  • Формальне/ не формальне лідерство – ярлик з радянських часів. Якщо послуговуватимемося ним надалі, то вбиватимемо суть лідерства, яке не може бути формальним за визначенням, бо вимагає залученості і не виникає внаслідок повноважень.
  • Амбіційний незадоволений харизматик, що шукає способу компенсувати свою незадоволеність, є деструктором, а не лідером.
  • Трансформаційне лідерство – справа першої особи, бо воно про стратегію.
  • Ситуаційне лідерство – про тактику.
  • У мене стадія готовності до задачі «можу, не хочу».

ПІДСУМКИ:

  1. Цікаво, що справжнім лідер не може бути без частки домінантності серед рис.
  2. У лідера завжди повинен бути результат.
  3. Лідер – той, хто породжує інших лідерів.
  4. Варто визначитися з концепцією лідерства, яка мені є ближчою, і попрактикуватися в родині.
  5. Лідерство неможливе без домінантності серед рис (але не має перероджуватися на домінування – коментар модератора). Баланс залежить від задач (та аудиторії – коментар модератора).
  6. Я керівник – тактик, не стратег. Важливо використовувати своє знання для вирішення задач. Застосовувати ситуаційне лідерство.