ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:
- Лідерство як явище знайоме зі школи, з 5-6 класу, а як поняття – на роботі. Лідер піклується про інших.
- Про домінування дізналася в середній школі, з уроків історії. Лідерство завжди було, але не називали «лідером». В старших класах почали говорити про нього, пролунало в тесті «хто лідер в родині».
- Як явище лідерство було в школі, але так ніхто не називав, а домінування – ще з дворового дитинства. Як поняття лідерство – з тренінгів з лідерства в 2000х.
- Раніше лідер – він же вожак. В школі – той, за ким йдуть, з уроків, зокрема.
- Домінування – влада сили. Лідерство – сила розуму, харизми.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:
СПІЛЬНЕ | ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ | |
ЛІДЕРСТВО | Одна головна людина. Маємо справу з ватажком. Керівник на чолі, маємо справу з керуванням масами. Оточення є передумовою прояву і домінування, і лідерства. | Люди тянуться до очільника. Думку кожного вислуховують. Мета – розвиток, будівництво. Засоби – залучення, навчання, єдність. Щире захоплення лідером, бажання йти за ним. Мета – розвиток суспільства і кожної окремої особистості, виховання командного духу. |
ДОМІНУВАННЯ | Очільника бояться. Думку кожного утискають. Мета – стримання, влада. Засоби – сила, примус, страх. Влада сили завдяки страху. Роз’єднання людей. |
ЛЮДИ-СИМВОЛИ:
ЛІДЕРСТВА | Черчиль, Порошенко, Ющенко. |
ДОМІНУВАННЯ | Сталін, Путін, Зеленський. |
ПРОМІЖНІ ІНСТАЙТИ:
- Лідерство та домінування можуть мати різне звучання в політичному та бізнес середовищі.
- В лідерстві розвиток є метою, а боротьба може бути інструментом. В домінуванні відсутні як розвиток, так і боротьба (коли відсутній спротив, то це не боротьба, а панування).
- Результат боротьби – перемога одного над іншим, над усіма. В кінці залишиться один – сенс боротьби.
- Боротьба – зіткнення, конфлікт, руйнування. Розвиток – зміна, трансформація. Тоді метою лідерства є розвиток, а боротьба є інструментом. В домінуванні метою є боротьба, а розвиток є інструментом. Тут розвиток як трансформація особистостей, підпорядкування їх певній моделі, зручній для домінанта, перетворення їх на свою зброю. КОМЕНТАР МОДЕРАТОРА: відбувається підміна поняття – маніпуляцію називаємо розвитком, тобто не кожна трансформація заслуговує називатися розвитком.
- Регрес як зворотній розвиток, негативна трансформація.
- Розвиток – мета лідерства. Боротьба – інструмент.
- Розвиток як заміна попередньої форми досконалішою версією.
- Зло теж вдосконалюється – і тоді йдеться про деструкцію.
- Інверсія як метод маніпуляції. Зло – добро. Добро – зло. Правда – брехня. Брехня – правда. Розвиток – занепад. Занепад – розвиток.
- Якщо якась спільнота висуває когось лідером, то він може відбутися і без домінантності (без боротьби).
- Лідер – той, хто поведе. Вони усе ж дещо домінантні, бо схиляють до своєї точки зору, хоча надають вибір і для твого особистого простору.
- Коли низи готові підкорятися, то лідер може бути дещо домінантним.
- Лідер без домінантності як особистої риси відбутися не може, бо лідер цілковито підпорядкований своїй ідеї і має переконати в ній інших. Ступінь домінантності лідерів залежить від рівня розвитку суспільства.
- Сила переконань та харизма настільки сильні, що людина стає лідером.
- Домінантність є необхідною передумовою для харизми, хоча і недостатньою. Якщо не опанував свою домінантність, не підпорядкував її розвиткові, то не відбувся як лідер.
- В бізнесі на етапі старт-апу домінування – обов’язкова риса.
- Мета лідерства – розвиток, і завжди є до чого прагнути.
- Домінування – нижча форма керування, простіша функція, і тому стосовно його опису думки сходяться.
- Лідерство багатогранне, і тому його концепцій є багато.
- Лідерство – це команда, спільний мотив.
- Колективізм – ти шестерня в механізмі. Командний дух – визнання унікальності ролі та компетенцій кожного, залежність результату від їх поєднання. «11 друзів Оушена» – приклад команди. «Трактористи» – колетивізм.
- Традиційне лідерство – монархи, вожді племен. Лідерство успадковується.
- Харизматичне лідерство – виникає внаслідок яскравості особистості.
- Формальне/ не формальне лідерство – ярлик з радянських часів. Якщо послуговуватимемося ним надалі, то вбиватимемо суть лідерства, яке не може бути формальним за визначенням, бо вимагає залученості і не виникає внаслідок повноважень.
- Амбіційний незадоволений харизматик, що шукає способу компенсувати свою незадоволеність, є деструктором, а не лідером.
- Трансформаційне лідерство – справа першої особи, бо воно про стратегію.
- Ситуаційне лідерство – про тактику.
- У мене стадія готовності до задачі «можу, не хочу».
ПІДСУМКИ:
- Цікаво, що справжнім лідер не може бути без частки домінантності серед рис.
- У лідера завжди повинен бути результат.
- Лідер – той, хто породжує інших лідерів.
- Варто визначитися з концепцією лідерства, яка мені є ближчою, і попрактикуватися в родині.
- Лідерство неможливе без домінантності серед рис (але не має перероджуватися на домінування – коментар модератора). Баланс залежить від задач (та аудиторії – коментар модератора).
- Я керівник – тактик, не стратег. Важливо використовувати своє знання для вирішення задач. Застосовувати ситуаційне лідерство.