РОЗПІЗНАННЯ ПРОЯВІВ В РІЗНИХ СФЕРАХ ЖИТТЯ:
ПРИМІТИВІЗМ | КІТЧ | |
В ПОБУТІ | Приказки «чим простіше, тим краще», «будь простішим – і потягнуться люди». | Підробки брендових речей, гіпсова ліпнина в однокімнатній хрущовці, туалет в стилі рококо в ній же. |
В РОБОТІ | Стандартизація процесу та вузька спеціалізація. | Куплені дипломи та наукові ступені. Коли нахваталися поверхневих знань і претендують на посади. |
В СУСПІЛЬСТВІ | Повернення до комунікації образами (емодзі) замість комунікації словами. | Куплені родоводи, нові родові герби, придумані неофіційні звання та регалії. |
В ПОЛІТИЦІ | Популізм замість просвіти як спосіб комунікації з масами, досягнення порозуміння між стратами. | Підміна формою змісту, як у випадку Зеленського. |
В ІНФОПОЛІ | Стимулювання кліпової свідомості, поверхневого сприйняття, інфографіка замість тексту, надмірна доступність (відсутність бар’єрів доступу) інформації професійного користування. Google – на допомогу. «Я все знаю – я скачав». | Фейки та хайпи, негативний піар, нагнітання негативизму в новинах. |
В МИСТЕЦТВІ | Власні наївні малюнки, абстракції. | Спів під фонограму, спів у караоке, плагіат, не мистецькі копії, виставки копій та інтерпретацій світових шедеврів. |
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:
КІТЧ | ПРИМІТИВІЗМ | |
СПІЛЬНЕ | Спрямовані на масове споживання. Стали наскрізними явищами, які присутні в усіх сферах життя. До них є доступ у будь-кого. | |
РІЗНЕ | Має на меті вигоду.
Фальшивка, підробка. Авторство не власне. Не надихає, а стимулює заздрість, позерство та низькі бажання. Використовують наївність споживача. |
На меті має самовираження.
Власне авторство. Навмисне спрощення відповідно до власного світобачення. Здатне надихати. Щира повага до наївності, навіть захват від неї. |
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Криза професіоналізму – один з наслідків примітивізму в інфополі. Бар’єри на вхід в професію (професійні стандарти, честь, усвідомлення етапності професіоналізації тощо) потрібні, а зараз вони зникли.
- Шкіряна курточка була для байкерів, а стала предметом моди.
- Копія з копії надалі погіршує витвір та почуття смаку.
- Людина, коли робить кітч, копіює, знецінюючи роботу майстра, майстерності. Тому кітч має руйнівну силу.
- Примітивізм може бути енергією, поштовхом до відкриттів, а кітч викривлює мислення мас, утверджує любов до підробок, не натурального. Тому внаслідок кітчу зникає унікальність та автентичність ідентичності.
- Є багато речей з особливим призначенням, а в момент імітування перетворювалася на кітч, пізніше перетворюючись на іновацію, новий напрямок, категорію речей.
- Розбираючись у витоках міфу, пізнаємо себе.
- У кожного є власне сприйняття. Якщо постійно все аналізувати, можна збожеволіти. Тому полегшуємо завдання сприйняття вихованням. Якщо твій вибір не порушує права та свободи інших людей, то все добре.
- У примітивізмі бачу більше загроз, ніж в кітчі, бо він обмежує твій вибір дій тим, що умієш, а кітч розширює твої можливості завдяки запозиченням.
БЕРУ-ЗАСТОСУЮ-ЗМІНИТЬ:
- Варто усвідомлювати та розрізняти кітч та примітивізм, щоб не продукувати їх самому, та аби контролювати його вплив на себе та на інших.
- Люди вдаються до кітчу, коли не здатні до власної творчості.