Психогігієна спілкування – норма vs упередження. 15.07.19

ПОЧАТКОВЕ ТЛУМАЧЕННЯ ДІЙ З ДОТРИМАННЯ ПСИХОГІГІЄНИ:

  • Обрив комунікації з токсичними суб’єктами.
  • Дотримання режиму відпочинку та харчування.
  • Стримання негативних емоцій в спілкуванні.
  • Повага до іншого.
  • Заборона на лайку та підвищення тону.
  • Тримати свою думку при собі.
  • Етика відносин.
  • Рахувати до 10.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:

МАРКЕРИ
УВАГИ ДО СЕБЕУПЕРЕДЖЕНОСТІ
Обриваю токсичні відносини, які мене руйнують.Навіть не починаю відносини, бо вважаю, що людина з іншими політичними поглядами має інші цінності.

Коли людина з кола спілкування робить інший політичний вибір, то не з’ясовую, чому саме такий вибір робить.

Я в ресурсному стані і дозволяю собі комунікацію.Я в не ресурсному стані.

Не вислуховую людей у стані сп’яніння.

Уникаю тих, хто постійно скаржиться.Немає про що говорити з п’яним.
Обрив/ призупинення комунікації, бо втомлена, вичерпано ресурси, відсутній сенс, тобто спілкування марне і пригнічує.Дії під впливом образи.

Бачу лише один вектор розвитку ситуації, безальтернативно.

 

ПРИКЛАДИ ПСИХОТРАВМУЮЧИХ СИТУАЦІЙ:

  • Шахрайство. Болісне в цій ситуації – те, що не захотів повірити своїм пересторогам, недовіра собі.
  • Перетворення для подруги на людину-функцію. Болісне – відчуття зради дружби. Зараз відчуваю інакше, що дружба, яка характеризується повним злиттям, поглинанням, не є нормою. Хоча драматургія транслює тривалі стосунки зі щоденним спілкуванням.
  • Болісним є маніпулювання дистанцією – то наближення, то віддалення.
  • Мене зраджують – я пробачаю – повторюється далі. Болісне – що не розуміють, що мені боляче, повторюють. Навіть важко дихати, а далі комунікуємо за інерцією.
  • Боляче, коли довіряєш не виправдано, коли тебе використовують, маніпулюють тобою.
  • Боляче, коли дистанціюються без пояснення причин – і відчуваєш провину, хоча нічого не вдіяла. «Без провини винувата».
  • Мені бракує зворотного зв’язку – і виникає підозра, що мені заздрять.
  • Боляче, коли до тебе ставляться упереджено – позбавляють можливості пояснити свої мотиви.

МЕТА ТА ЗАДАЧІ ПСИХОГІГІЄНИ?

  • Розвинути в собі стійкість до стресу, навички запобігання його руйнуючому впливу.
  • Вироблення механізмів саморегуляції для зниження впливу ситуацій і виходу з них.
  • Підтримувати психічне здоров’я, щоб довше адекватно функціонувати.

АДЕВАТНА РЕАКЦІЯ НА ПСИХОТРАВМУЮЧІ СИТУАЦІЇ (ПТС)?

  • Бути обізнаним, що такі ситуації трапляються, та усвідомлювати можливі наслідки особисто для себе.
  • Відсторонення від ситуації – фізично, ментально, за посередництва гумору.
  • Звернутися до себе – самоаналіз, чому так впливає, чому така реакція.
  • Виявити любов до себе – зроби те, що хочеться і подобається.
  • Віднови власну цілісність за посередництва мистецтва.

АНАЛІЗ ДІЇ РІЗНИХ МЕТОДІВ ПСИХОГІГІЄНИ:

 НЕЙТРАЛІЗАЦІЯ НЕГАТИВНИХ ЕМОЦІЙРОЗВИТОК АДЕКВАТНИХ РЕАКЦІЙМОБІЛІЗАЦІЯ АНТИСТРЕСОВИХ РЕЗЕРВІВ
МИСТЕЦТВО І ТВОРЧІСТЬПеремикає увагу – переривається ескалація негативу. У тебе щось виходить – радієш і виходиш із стресу.
МЕНТАЛЬНІ ВПРАВИДопомагає порахувати до 10Уявити/ відтворити ПТС – і моделювати різні альтернативи реакцій, аналізувати їх наслідки, обирати оптимальні.Даєш собі наказ мобілізуватися і подолати (аутонавіюванням, медитацією, візуалізацією)
БІБЛІОТЕРАПІЯГумористичне, життєрадісне, життєстверджувальне читання. У книжці завжди є відповідь на поточне питання – і це заспокоює.Читаючи в художній літературі опис ситуацій та різних реакцій, розширюєш свій набір сценаріїв. Читаючи спеціалізовану літературу, навчаєшся підходів та методів.Обізнаність робить менш вразливими до ПТС і готовими швидко мобілізуватися для попередження/ зменшення травми.
БІОЛОГІЧНИЙ ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК (ПСИХОГІМНАСТИКА)Спортивні вправи, гра на барабанах, дихальні вправи дають розрядку.  

АНАЛІЗ МОЖЛИВОСТЕЙ ПСИХОГІМНАСТИКИ:

НЕЙТРАЛІЗАЦІЯ НЕГАТИВНИХ ЕМОЦІЙРОЗВИТОК АДЕКВАТНИХ РЕАКЦІЙМОБІЛІЗАЦІЯ АНТИСТРЕСОВИХ РЕЗЕРВІВ
Міміка мавпочки, жести, інтонування (покричати, проспівати), розслаблення м’язів.Пантоміма, увага і концентрація (не впадати в реактивну поведінку).Інтонування (наказний тон у зверненні до себе), вираження настрою.

 

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Після негативного досвіду виникає упередження на майбутнє.
  • Ми не стаємо гірші/кращі, ми загострюємось.
  • Якщо на ті самі ситуації, які повторюються, реагуєш так само, то вони і надалі будуть повторюватися.
  • Три задачі психогігієни – нейтралізація негативних емоцій, розвиток адекватних реакцій, мобілізація антистресових резервів – як етапи процесу подолання кризи.

ПІДСУМКИ:

  1. Твоя психогігієна – твоя задача. Ніхто інших про тебе не попіклується, крім тебе. Хочеш дожити до 90 років у психічному здоров’ї – це твоя відповідальність.
  2. Треба систематично працювати над біологічним зворотнім зв’язком.
  3. Треба змінювати сценарії, щоб не наступати на ті самі граблі.
  4. Не замислювалась, чому втрачаються відносини. Комунікація є, а емоційність зникає.
  5. Ми не підготовлені, що близькі можуть завдати болю, а вони просто живі люди. Варто не загострювати свою реакцію на ситуацію лише через те, що спричинили її близькі люди.
  6. Психогігієна – дії, спрямовані на дожиття до 90 років в психічному здоров’ї, і дуже важливим є дотримання режиму.
  7. Упередженість – це недовіра.
  8. Забуваємо про світоглядність, коли дружимо, тримаємось на емоціях, а потім дивуємось «не тим діям» і ображаємось.
  9. Щоб довіряти собі, треба себе скласти, відновити цілісність, користуватись не лише раціо.
  10. Було цікаво про три рівні зв’язку, близкості. Не завжди враховую світогляд.
  11. Упередженості в житті є набагато менше, ніж уявляємо, і менше, ніж нам на неї вказують.
  12. Варто розрізняти упередженість та обізнаність.
  13. Важлива «дзеркальність» у дружбі, обмін функційною користю, емоціями, взаємна зацікавленість світоглядами.
  14. Цікаво про психогімнастику – варто спробувати на систематичній основі.