ЗАПИТИ ДО ТЕМИ:
- Чи варто сприймати цілісно людину, з якою випадково спілкуєшся в магазині?
- Що означає фрагментарно сприймати людину, а що означає – цілісно? І чи варто сприймати цілісно?
- Вважаю, що варто сприймати цілісно, а часто не виходить. Як бути?
- Де межа психічного здоров’я, якщо кожного сприймати цілісно?
- Чи є відповіддю на тему посил «буди простішим»?
ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:
- Сприйняття – комплексний механізм, завдяки якому складаємо уявлення про об’єкт, базуючись на відчуттях (свого стану, відстані, повідомлень органів чуттів) та досвіду.
- Зовнішній світ потрапляє до нашої свідомості крізь досвід, ніби крізь вікно. На склі цього вікна може бути щось зображено тим самим досвідом. Відбиток – сприйняття – залежить від зображення на склі вікна.
- Сприймаємо багатогранно і суб’єктивно. Намагаємось класифікувати, віднести до чогось – тому суб’єктивно.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
ЦІЛІСНЕ СПРИЙНЯТТЯ | ФРАГМЕНТОВАНЕ СПРИЙНЯТТЯ |
· Вищий рівень, ніж фрагментоване.
· Синтез з фрагментів. · У контексті. · Багатогранне. · Аналіз маркерів. · Синтез. |
· Перший рівень.
· Проста сукупність ознак, без синтезу. · Зосередженість на одному параметрі, вирваному з контексту. · Витрактував, як тобі зручно, і зробив висновок. · Однобоке. · Судимо на основі свого досвіду, висмикуючи 1-3 ознаки. · Миттєве сприйняття. |
ВПЛИВ КОНТЕКСТУ | ВПЛИВ ДОСВІДУ |
· Збагачує цілісність, додає параметрів до аналізу.
· Одні параметри в різних умовах виводять на різні висновки. |
· Посилює фрагментацію сприйняття.
· Коли диктують вибір «або/або», то діє фрагментація, бо відсутнє бажання цінувати, присутні протиставлення, конкуренція в стилі «в кінці залишиться один». Роблять ставку на одне, а решта гине. |
АНАЛІЗ НАСЛІДКІВ ВИБОРУ «ЦІЛІСНІСТЬ/ФРАГМЕНТАЦІЯ СПРИЙНЯТТЯ»
КОРИСТЬ | ШКОДА | |
ЦІЛІСНІСТЬ | Будує контекст з фрагментів, посилює взаємозв’язки, спричинює точнішу оцінку баченому. | Є ризик загрузнути в роздумах і невчасно перейти до дій. |
ФРАГМЕНТАЦІЯ | Дає можливість розкласти складне на елементарні частини, покращується аналіз, а тому і якість висновків. Допомагає виокремлювати параметри для аналізу. | Призводить до хибних суджень внаслідок обнобічного бачення, зосереджності на одній ознаці, вирваній з контексту. Якщо піддався стереотипу, то зупинився розвиток, погіршилась оцінка ситуації – прогледіли ризики чи можливості. Можна загубити сенс, вектор, заради чого дієш. |
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Показові приклади людей з порушенням синтезу – порушується сприйняття. Тобто сприйняття залежить від синтезуючого мислення.
- Сприйняття впливає на соціалізацію – як сприймеш людину, так і поставишся, і це може виявитися помилкою – образиш чи людину, чи себе.
- Досліджуючи своє сприйняття, можливо його виправити, а тому точніше випрацьовувати модель поведінку.
- Коректне сприйняття здатне захищати від зайвого емоціонування та розчарування.
- Сприйняла образ, а не людину цілісно, – і взаємодію з образом, а отримую неприємності від конкретної людини.
- Часто буваю упередженою – і ототожнюю людей з собою, лише за однією ознакою. Прив’язуюсь, сприймаючи «своїми», а потім виявляється розходжень набагато більше, ніж це єдине спільне – і це боляче.
- Цілісність особистості приводить людну в певне місце в певний час, і людина згідна з цими обставинами.
- Варто зуміти відсторонитись від стереотипів, щоб випрацювати цілісне адекватне сприйняття.
- Уява залежить від обізнаності. Чим ширша обізнаність, тим точніша уява про об’єкт, його сприйняття, і простіше домовитися.
- Фрагментація завжди при першому сприйнятті, завжди вихоплює щось одне з контексту, і завжди звужує пізнання до одного інструменту.
- Колаж, як метод пізнання, використовує фрагментарне сприйняття (вирізаємо фрагмент з цілого, вирізняємо його серед подібного, вириваємо з контексту), а розвиваємо цілісне, бо розмірковуємо про всі моменти життя, емпатуємо сприйняття глядача, творимо новий образ в новому контексті. Творимо образ через призму власного досвіду та світобачення, обізнаності – і тому він може бути незрозумілим глядачеві, бо спрацьовує фрагментарне сприйняття.
- Якщо новостворений образ читається, то синтез відбувся, спрацювала цілісність сприйняття.
- Коли порівнюєш, тобі треба знайти ознаки, оцінити за параметрами.
- Не було б фрагментації, не вийшли б на параметри для аналізу та оцінювання.
- Призначення фрагментованого сприйняття – побудова системи параметрів.
- Сприйняття залежить від якості мислення, бо без нього не розкладеш на частини, не оціниш, не вибереш, не складеш в нове ціле.
- Коли йдеться про довершений образ, то йтиметься про цілісне самовираження.
- Без критичного мислення (аналіз, синтез, оцінювання) цілісне сприйняття неможливе.
- Упередженість, передсудження, ореол, перенесення, імідж, заангажованість, стереотипність, клішетизація, абсолютизація оціночних суджень – всі ці характеристики/чинники сприйняття блокують аналіз, заважають подивитись ширше, відключає критичне мислення.
- Перенесення висновків без аналізу ситуації викривлює сприйняття.
- Правда претендує на цілісне сприйняття, але усе ж частіше є фрагментованим.
- Прояви цілісного сприйняття: вислухати усіх, визначити послідовність застосування різних кутів зору (аналізу), пояснити цей алгоритм застосування.
- Правда, милосердя, доброта, правосуддя – приклади фрагментованого сприйняття, і висновок варто робити на основі їх поєднання, прагнучи цілісного сприйняття.
- Абсолютизація досвіду сприяє фрагментації і заважає цілісності сприйняття.
- Правдива широка поінформованість сприяє цілісності сприйняття.
- Ставлення сприяє фрагментації, вибірковості, викривленню сприйняття.
- Варто переключатися з цілісного на фрагментоване, щоб краще, глибше зрозуміти нюанси цілого. На це працюють колажі та схематизація.
ПІДСУМКИ:
- Неочікуване.
- Стало цікаво, яке у мене зараз сприйняття – наскільки збалансоване.
- Інколи власний досвід заважає об’єктивно оцінювати.
- Інколи бракує широти світогляду.
- Застосовне.
- Варто використовувати і фрагментарне, і цілісне сприйняття – обидва мають свої призначення та обмеження.
- Чим ширший світогляд, тим цілісніше сприйняття.
- Поінформованість буває недостатньою для цілісного та невикривленого сприйняття.
- Поставлю собі за правило.
- Не поспішати, виокремлювати параметри, оцінюємо за ними, аналізуємо, робимо висновки, вибудовуємо цілісне.
- Варто цілісно сприймати, щоб уникати помилок першого враження та змінити ставлення до об’єкта.
- Якщо хочеш вибудувати цілісне, то попіклуйся про фрагменти.