Сприйняття: цілісність VS фрагментація. 04.11.2019

ЗАПИТИ ДО ТЕМИ:

  • Чи варто сприймати цілісно людину, з якою випадково спілкуєшся в магазині?
  • Що означає фрагментарно сприймати людину, а що означає – цілісно? І чи варто сприймати цілісно?
  • Вважаю, що варто сприймати цілісно, а часто не виходить. Як бути?
  • Де межа психічного здоров’я, якщо кожного сприймати цілісно?
  • Чи є відповіддю на тему посил «буди простішим»?

ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ:

  • Сприйняття – комплексний механізм, завдяки якому складаємо уявлення про об’єкт, базуючись на відчуттях (свого стану, відстані, повідомлень органів чуттів) та досвіду.
  • Зовнішній світ потрапляє до нашої свідомості крізь досвід, ніби крізь вікно. На склі цього вікна може бути щось зображено тим самим досвідом. Відбиток – сприйняття – залежить від зображення на склі вікна.
  • Сприймаємо багатогранно і суб’єктивно. Намагаємось класифікувати, віднести до чогось – тому суб’єктивно.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ

ЦІЛІСНЕ СПРИЙНЯТТЯФРАГМЕНТОВАНЕ СПРИЙНЯТТЯ
·         Вищий рівень, ніж фрагментоване.

·         Синтез з фрагментів.

·         У контексті.

·         Багатогранне.

·         Аналіз маркерів.

·         Синтез.

·         Перший рівень.

·         Проста сукупність ознак, без синтезу.

·         Зосередженість на одному параметрі, вирваному з контексту.

·         Витрактував, як тобі зручно, і зробив висновок.

·         Однобоке.

·         Судимо на основі свого досвіду, висмикуючи 1-3 ознаки.

·         Миттєве сприйняття.

ВПЛИВ КОНТЕКСТУВПЛИВ ДОСВІДУ
·         Збагачує цілісність, додає параметрів до аналізу.

·         Одні параметри в різних умовах виводять на різні висновки.

·         Посилює фрагментацію сприйняття.

·         Коли диктують вибір «або/або», то діє фрагментація, бо відсутнє бажання цінувати, присутні протиставлення, конкуренція в стилі «в кінці залишиться один». Роблять ставку на одне, а решта гине.

АНАЛІЗ НАСЛІДКІВ ВИБОРУ «ЦІЛІСНІСТЬ/ФРАГМЕНТАЦІЯ СПРИЙНЯТТЯ»

 КОРИСТЬШКОДА
ЦІЛІСНІСТЬБудує контекст з фрагментів, посилює взаємозв’язки, спричинює точнішу оцінку баченому.Є ризик загрузнути в роздумах і невчасно перейти до дій.
ФРАГМЕНТАЦІЯДає можливість розкласти складне на елементарні частини, покращується аналіз, а тому і якість висновків. Допомагає виокремлювати параметри для аналізу.Призводить до хибних суджень внаслідок обнобічного бачення, зосереджності на одній ознаці, вирваній з контексту. Якщо піддався стереотипу, то зупинився розвиток, погіршилась оцінка ситуації – прогледіли ризики чи можливості. Можна загубити сенс, вектор, заради чого дієш.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Показові приклади людей з порушенням синтезу – порушується сприйняття. Тобто сприйняття залежить від синтезуючого мислення.
  • Сприйняття впливає на соціалізацію – як сприймеш людину, так і поставишся, і це може виявитися помилкою – образиш чи людину, чи себе.
  • Досліджуючи своє сприйняття, можливо його виправити, а тому точніше випрацьовувати модель поведінку.
  • Коректне сприйняття здатне захищати від зайвого емоціонування та розчарування.
  • Сприйняла образ, а не людину цілісно, – і взаємодію з образом, а отримую неприємності від конкретної людини.
  • Часто буваю упередженою – і ототожнюю людей з собою, лише за однією ознакою. Прив’язуюсь, сприймаючи «своїми», а потім виявляється розходжень набагато більше, ніж це єдине спільне – і це боляче.
  • Цілісність особистості приводить людну в певне місце в певний час, і людина згідна з цими обставинами.
  • Варто зуміти відсторонитись від стереотипів, щоб випрацювати цілісне адекватне сприйняття.
  • Уява залежить від обізнаності. Чим ширша обізнаність, тим точніша уява про об’єкт, його сприйняття, і простіше домовитися.
  • Фрагментація завжди при першому сприйнятті, завжди вихоплює щось одне з контексту, і завжди звужує пізнання до одного інструменту.
  • Колаж, як метод пізнання, використовує фрагментарне сприйняття (вирізаємо фрагмент з цілого, вирізняємо його серед подібного, вириваємо з контексту), а розвиваємо цілісне, бо розмірковуємо про всі моменти життя, емпатуємо сприйняття глядача, творимо новий образ в новому контексті. Творимо образ через призму власного досвіду та світобачення, обізнаності – і тому він може бути незрозумілим глядачеві, бо спрацьовує фрагментарне сприйняття.
  • Якщо новостворений образ читається, то синтез відбувся, спрацювала цілісність сприйняття.
  • Коли порівнюєш, тобі треба знайти ознаки, оцінити за параметрами.
  • Не було б фрагментації, не вийшли б на параметри для аналізу та оцінювання.
  • Призначення фрагментованого сприйняття – побудова системи параметрів.
  • Сприйняття залежить від якості мислення, бо без нього не розкладеш на частини, не оціниш, не вибереш, не складеш в нове ціле.
  • Коли йдеться про довершений образ, то йтиметься про цілісне самовираження.
  • Без критичного мислення (аналіз, синтез, оцінювання) цілісне сприйняття неможливе.
  • Упередженість, передсудження, ореол, перенесення, імідж, заангажованість, стереотипність, клішетизація, абсолютизація оціночних суджень – всі ці характеристики/чинники сприйняття блокують аналіз, заважають подивитись ширше, відключає критичне мислення.
  • Перенесення висновків без аналізу ситуації викривлює сприйняття.
  • Правда претендує на цілісне сприйняття, але усе ж частіше є фрагментованим.
  • Прояви цілісного сприйняття: вислухати усіх, визначити послідовність застосування різних кутів зору (аналізу), пояснити цей алгоритм застосування.
  • Правда, милосердя, доброта, правосуддя – приклади фрагментованого сприйняття, і висновок варто робити на основі їх поєднання, прагнучи цілісного сприйняття.
  • Абсолютизація досвіду сприяє фрагментації і заважає цілісності сприйняття.
  • Правдива широка поінформованість сприяє цілісності сприйняття.
  • Ставлення сприяє фрагментації, вибірковості, викривленню сприйняття.
  • Варто переключатися з цілісного на фрагментоване, щоб краще, глибше зрозуміти нюанси цілого. На це працюють колажі та схематизація.

ПІДСУМКИ:

  1. Неочікуване.
    1. Стало цікаво, яке у мене зараз сприйняття – наскільки збалансоване.
    2. Інколи власний досвід заважає об’єктивно оцінювати.
  • Інколи бракує широти світогляду.
  1. Застосовне.
    1. Варто використовувати і фрагментарне, і цілісне сприйняття – обидва мають свої призначення та обмеження.
    2. Чим ширший світогляд, тим цілісніше сприйняття.
  • Поінформованість буває недостатньою для цілісного та невикривленого сприйняття.
  1. Поставлю собі за правило.
    1. Не поспішати, виокремлювати параметри, оцінюємо за ними, аналізуємо, робимо висновки, вибудовуємо цілісне.
    2. Варто цілісно сприймати, щоб уникати помилок першого враження та змінити ставлення до об’єкта.
  • Якщо хочеш вибудувати цілісне, то попіклуйся про фрагменти.