ВИТОКИ ТЕМИ ТА ЗАПИТ АВТОРА:
- Коли емпатуєш, то багато витрачаєш енергії. Тому виникає питання стосовно того, в який момент варто зупинитися, аби зберегти здоров’я. І що відбудеться, якщо навчишся вчасно зупинятися.
- Мета (очікування від теми): зберігати свою енергію, залишаючись емпатом.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:
- Є певний зв’язок між відповідати чиїмось очікуванням та емпатуванням інших.
- Якщо обираємо бути собою, то зникає ризик розчинитися в іншому внаслідок емпатії.
- Ідентичність амбівалентна – і виокремлює, і гуртує. Емпатія теж амбівалентна – дозволяє краще відчути свої межі завдяки спільним переживанням з іншим та його ідентифікації.
- Якщо ідентифікуємо заради керування взаємодією, а метою взаємодії ставимо збереження енергії, то варто ідентифікувати:
- Свій стан енергії.
- Витрати енергії, які можу собі дозволити.
- Чи надійде віддача на вкладену мною енергію (і у якій формі та обсязі).
- Потреби іншої людини та їх енерговитратність для мене.
ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРОЦЕСІВ:
ЕМПАТІЯ | ОЦІНЮВАННЯ | |
СПРИЙНЯТТЯ | Є проникнення в чийсь світ – емпатія. Залишається дистанціювання, відстороненість – сприйняття. | Міряєш своїм досвідом, можливостями – сприйняття. Міряєш спільною формалізованою шкалою – оцінювання. |
Усі три процеси – емпатія, сприйняття, оцінювання – мають за мету розвивати розуміння себе, світу, взаємозв’язку себе зі світом. Відрізняє ці процеси лише проникнення/дистанціювання та вимірювання власним лекалом (догматизованим досвідом) чи спільною формалізованою шкалою.
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Коли ми відкриті, є ризик того, що за посередництва емпатії в нас «влиють» зайве, непотрібне, брудне. Варто навчитись не втрачати енергію через деструкторів – не вважати себе здатною перетворити деструктора на конструктора.
- Відчуваючи себе, ідентифікуєш себе, заглиблюєш розуміння себе – наближаєшся до буття собою.
- Відчуваючи себе, навчаєшся правильно відчувати інших (емпатувати) – і твоя емпатія стає корисною і тобі, і іншому.
- Починаючи з ідентифікування себе, визначення та визнання своїх інтересів, меж, підпорядковуємо емпатію та усі подальші кроки саме розвитку та зміцненню своєї самості.
- Починаючи зі спрямованості на іншого, емпатування, яке передує самовизначенню, підпорядковуємо своє буття інтересам іншого (навіть поза запиту на те з боку цього іншого).
- Емпатія можлива за взаємної відкритості одне до одного, прийняття, допущення в своє поле-коло.
- Оцінювання – там, де пристрої якісь, критерії, шкали, способи вимірювання згідно з еталоном.
- Вплив одного мозку на інший – це проекція свого світу на інший, перцепція замість емпатії.
- Нова ідея на основі зіставлення ідей – дія сприйняття, інтерпретації.
- Різноманіття світу – наслідок сприйняття та визнання цінності різності.
- Де є проникнення у світ іншого, йдеться про відчуття, емпатію.
- Важливим є те, чим керуєшся, будуючи судження, – своїм чуттєвим досвідом чи об’єктивними вимірюваннями.
- Щоб подолати заміщення інтересу до себе емпатією до інших, шукати інші способи підвищення самооцінки, крім емпатії як відповідності канонам гідної поведінки.
- Розібратися, наскільки важливо відповідати нормам – чи можна просто бути собою.
- Щоб підвищити самооцінку, виробити власну шкалу оцінювання – зрозуміти свої цінності та пріоритети серед них.
- Варто мати власну шкалу, а не стандартну.
- Варто розвивати самодостатність – мати час для себе, тобто для того, від чого отримуєш задоволення, навчатись стану «я собі подобаюсь», «я від себе у захваті».
- Коли ми в гарному настрої, ми радіємо, що можемо допомогти і ми вільні від примусу, при цьому.
- Прикольно, що емпатія, сприйняття, оцінювання – різні процеси. Не розрізняв раніше – все гамузом відбувалося в мені.
ЯК ПЕРЕСТАТИ «РОЗЧИНЯТИСЯ»?
Варіант 1.
- Відчути себе, щоб ідентифікувати свої межі, поле.
- Усвідомити своє сприйняття власних меж, обраної ідентичності.
- Прийти за схвального сприйняття своїх меж (або межі змінити, або сприйняття) – діяти далі лише зі стану «я собі подобаюсь».
- Збереження своїх меж від власних зазіхань – позбавлення від звички заселяти своє поле пожильцями.
- Оцінити свій стан (мати шкалу для цього).
- Оцінити межі можливостей інвестувати енергію (заселяти поле).
- Оцінити можливі ROI.
- Робити лише вигідні інвестиції – взаємообмін якісними енергіями, спільне ширше поле тощо.
- Захист поля від зазіхань з боку інших (вторгнень, нагляду, підселень тощо):
- Емпатувати намір «відвідувача».
- Оцінити сили «відвідувача».
- Проаналізувати своє сприйняття загроз та можливостей з врахуванням співвідношення намірів та сили «відвідувача» (слабкий з добрими намірами; сильний з добрими намірами; слабкий з лихими намірами; сильний з лихими намірами).
- Оцінити можливі варіанти дій з т.з. їх впливу на власне поле, межі та енергію.
Варіант 2.
- Запитати себе про образ ідеального себе – і виробити власну шкалу, згідно якої рухатимешся, тобто побачити та побудувати своє поле.
- Емпатувати наміри оточення та їх сприйняття мого рішення розбудовувати власне поле.
- Оцінити своє сприйняття динаміки ситуації та виявити тих, чиє ставлення негативно впливає на цю динаміку – і прибрати зі свого поля.
ЯК ПОЗБАВИТИСЯ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ВІДПОВІДНОСТІ?
- Відчути себе в стані «Я ОК +, Вони ОК +» – і саме з цього стану визначати цінності, якими живлю цей стан.
- Базуючись на цінностях, побудувати власну шкалу оцінювання себе та методи вимірювання.
- Обирати життєві цілі та пріоритети, виходячи отриманих шкал – та оцінювати своє просування до цих цілей для підтримання стану «Я ОК +, Вони ОК +».
ПЕРЦЕПЦІЯ та ОЦІНЮВАННЯ ЗАРАДИ БУТТЯ СОБОЮ (БЕЗ ЗВИЧКИ «РОЗЧИНЯТИСЬ»):
- Навчитись сприймати свою недосконалість приводом для розвитку, задоволення від життя, базою відкриттів та пізнання через досвід (замість дошкуляти собі за неї).
- Змінити сприйняття людей слабкими чи сильними – усвідомити, що всі люди рівні в тому, що кожен має і сильні, і слабкі сторони, і в якийсь момент має більше сил, а в якийсь – менше.
- Перестати оцінювати інших за власними мірками, бо твої мірки можуть не відповідати їх розмірам.
ПІДСУМКИ:
- Варто починати з ідентифікації себе – і йти до буття собою, розуміти свої цінності та потреби (що саме МЕНІ потрібно).
- Контролювати своє «Я» та «Ми» – не перебирати усю відповідальність, коли вона спільна (не прагнути відповідати картинці героїні – хорошої дівчинки), і не знецінювати себе, коли є привід акцентувати увагу саме на собі. Балансувати приналежність та самодостатність.
- Немає сенсу емпатувати деструктору та мріяти про конструктивну взаємодію з ним – варто обривати контакт.
- Розуміти свій стан і діяти в три кроки (мій стан – мої можливості інвестувати – вірогідні повернення на мої інвестиції), обираючи лише вигідні інвестиції енергії та часу.
- Підвищувати свою самооцінку завдяки часу, інвестованому в хобі як джерело стану «Я ОК+, Вони ОК +».
- Коли не емпатуєш мету діяльності, страждає залученість в неї.