ПОЧАТКОВЕ РОЗУМІННЯ. ПОРІВНЯННЯ ПРОЯВІВ
ВЕРБАЛЬНІ | НЕВЕРБАЛЬНІ | |
ПОВАГА | Комплімент, ввічливість | Зацікавлений погляд, зменшення дистанції, дрескод |
САМОПОВАГА | Написання свого імені з прописної літери, межі дискусії | Мати гарний вигляд, макіяж, гарне вбрання |
НЕПОВАГА | Фамільярність, нецензурні вислови, мовчанка, ігнор | Зверхній погляд, поза з викликом, протиставленням |
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
ПОВАГА | САМОПОВАГА |
СИТУАЦІЇ ДЛЯ ПОЯВУ | |
Перший контакт, знайомство, фокусування на співбесіднику, спілкування з колегами, з батьками. | Післядія якась, перебування наодинці з собою, зачіска, гігієнічні норми, виконання роботи в гарному вбранні. |
КАРТИНКА | |
ПОВАГА | НЕПОВАГА |
Релігійна повага – жертвоприношення, ввічлива поза, нахил, погляд, усмішка під час обслуговування. Рух назустріч, відкрита поза, усмішка, вітання першим. | Виклик в одязі, епатаж, відводить погляд та плечі від співрозмовника, посмішка, закрита поза, недоречне публічне оголення, недоречна реклама. |
АЛТЕРНАТИВНЕ ТЛУМАЧЕННЯ ЦИХ ЖЕ ПРОЯВІВ | |
Також доброзичливість, вихованість. | Невихованість, нервування, поганий смак, привернення надмірної уваги. |
ДЖЕРЕЛА ЯКОСТЕЙ, ЩО ЖИВЛЯТЬ АТМОСФЕРУ ПОВАГИ:
ЯКОСТІ, НЕОБХІДНІ ДЛЯ АТМОСФЕРИ ПОВАГИ | ДЖЕРЕЛА ЇХ ІСНУВАННЯ «В ЧИСТОМУ ВИГЛЯДІ» |
Гарний смак. | Музеї класичного мистецтва. |
Бажання спілкуватися. | Дитина (цікавість до життя, відсутність досвіду приховування мотивів). |
Доцільність. | Всезагальні стереотипи (маленька чорна сукня, біла сорочка, чиста хустинка) |
АНАЛІЗ СИТУАЦІЙ ТА ДІЙСНИХ МОТИВІВ – ПОШУК АЛЬТЕРНАТИВНИХ РЕАКЦІЙ:
ОЧІКУВАННЯ ВІД ДИТИНИ | НАВІЩО САМЕ ЦЕ ПОТРІБНО | ЯКИМ ІНШИМ ШЛЯХОМ МОЖЛИВЕ |
СИТУАЦІЇ, СПРИЙНЯТІ НЕПОВАГОЮ ДО НАС | ||
Щоб дитина повертала мої речі на їх місце, якщо вже взяла. | Моя зручність, захист моєї території. | Самому класти на місце, якщо дитина не поклала. «Гаркнути» на дитину, щоб поклала на місце.
ВІД ГРУПИ: Класти речі так, щоб їх не брали – прибрати спокусу. |
Щоб відклала телефон та спілкувалася зі мною. | Вирішити своє питання. | Включитися в її канал – звернутися через вайбер. |
Зацікавленість подією. | Хочу дати спільний час, поки батьки не можуть його дати. Реалізувати своє нове уявлення стосовно того, що давати дитині – бачу в цьому, в розвитку дитини, свою місію. Бачити щастя дитини. | ВІД МОДЕРАТОРА: Батьки мають бути союзниками, теж проводити спільний час (трьома поколіннями). |
СИТУАЦІЇ, СПРИЙНЯТІ НЕПОВАГОЮ ДО СЕБЕ | ||
Щоб чистили зуби регулярно. | Щоб не було неприємного запаху з рота. | Нагадати.
ВІД МОДЕРАТОРА: чистити разом, в ігровій манері (змагання тощо). |
Щоб дочка перевдягалась відповідно до ситуації. | Я хороша мати, коли моя дитина діє відповідно – і я тоді маю спокій. | ВІД МОДЕРАТОРА: згадати, що твої спокій та буття хорошою мамою – внутрішні стани, і не залежать від проявів дитячої поведінки. Скористатися зі своїх навичок спілкування – і дізнатися, що відбувається в світі та житті дитини, що їй бракне сил на перевдягання. |
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Ризик сплутати «добре виховання» (лицедійство, виглядати замість бути – «виховані люди так не чинять») з повагою, а поганий смак або знервованість – з неповагою.
- Може бракувати гарного смаку – і тоді вульгаризм може видаватись цікавим проявом епатажу, а оточуючі сприйматимуть неповагою.
- Особистими передумовами атмосфери взаємоповаги є гарний смак, бажання спілкуватися, доцільність.
- Іноді почуваюся Мальвіною, яка мордує чимось нудним Буратіно.
- Мої уявлення про батьківство зараз відрізняються від тих, що були раніше – і шкода, щоб це розуміння залишалось незадіяним.
- Коли володієш знаннями, то нехтування їх застосуванням є злочином.
- Припинити нагнітати істерію пресингу часу – замість запитувати «чи маєш час» цікавитись «чи маєш натхнення/ чи в змозі», більше цікавитися станом і підкріплювати позитивні наміри, впевненість, що часу достатньо, коли ти спокійний, гармонізований, зібраний, рішучий (відпочив, добре харчуєшся, регулюєш реакцію на стрес).
ПІДСУМКИ:
- Наші «передавачі» та «приймачі» можуть бути налаштовані на різні діапазони, і тому не розуміємо один одного – і сприймаємо неповагою.
- Буде проявом поваги до дитини – переключитися на іншу справу, поки дитина зможе переключитися на розмову.
- Навчитися привертати увагу до себе, не гримаючи дверима, а хоча б зовнішнім виглядом, темами розмови, манерою мовлення. Якщо хочу, щоб поважали мою територію, поважати їх територію – мати спільні інтереси, теми (музика, спорт).
- Почати листуватися з дочкою у вайбері, якщо вона в ньому і не реагує на усне звернення.
- Додати іронію у спілкування з дітьми – світ не впаде, якщо дитина житиме за іншими правилами, які відрізняються від наших.
- Замість «Чи маєш час?» цікавитись: «Як почуваєшся – чи зможеш мені допомогти?».
- Повага – бути цікавим дитині, вміти грати з нею, припинити вбачати неповагу в конфліктуванні дитини з нами, припинити вносити сенси, які відсутні і є хибними.