ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАПИТИ:
- Розрізнити процеси думання та мислення.
- Послухати інші думки – чим відрізняються від моєї.
ВИХІДНІ ДУМКИ:
- Спочатку сприймала обидва процеси синонімами, а потім усвідомила, що думання – про об’єкт, а мислення вибудовує ієрархію дій. Мислення пов’язане з дією.
- Обидва процеси – думання і мислення – один в одного перетікають.
- Один процес є включенням в інший, тобто процес думання включено всередині мислення. Своєю думкою можемо створити образ і дати йому життя. Наприклад, хочу покращити взаємостосунки між молодшими і старшими членами родини. Ця точкова думка дає старт – і вибудовуємо кроки, якусь спільну діяльність (відвідати зоопарк, висадити квіти тощо). З думки потрапляємо в думання, аби воно вилилося в діяння.
- Дурень думкою багатіє, бо дії не починаються внаслідок думання.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:
ЗАКРИТИЙ ПРОЦЕС | ВІДКРИТИЙ ПРОЦЕС | |
ДУМАННЯ | · Бо про об’єкт.
· Більш визначене. Передує діям. · Бо моє особисте. · Якщо історія камерна, то залучати мільйони немає потреби. · Може гуляти по колу в голові, не обов’язково переходить у дію, не залучає людей. У дію переходить лише завдяки додатковій інформації. |
· Якщо думка присвячена глобальній історії, то вона повинна бути відкритою, і процес думання вибудований так, аби залучити мільйони однодумців. |
МИСЛЕННЯ | · Бо розмірковування, аналіз.
· Як філософія. · Можу залучити когось собі у допомогу. · Переходить у дію. |
ЗАЦИКЛЕНІСТЬ, ЗАЗЕМЛЕНІСТЬ, ВИХІД З «КОРОБОЧКИ» – МИСЛЕННЯ ЧИ ДУМАННЯ?
ЗАЦИКЛЕНІСТЬ | · Думками застрягаєш в минулому
· Зацикленість – думання. Думаєш про щось одне постійно – сьогодні, завтра, вдень, вночі. · З пустого в порожнє, без дій та результатів. · Нездатність подивитися збоку, глухота до порад. · Переконання, що якщо не зробиш «це», то світ впаде. · Самоїдство. · Життя минулим. |
ЗАЗЕМЛЕНІСТЬ | · Без мрій, буденний побут як об’єкт думання.
· Відмова собі в мрії. «Мені не досягнути – і немає чого мріяти». · Примат матеріального: «годувати ж треба». |
ВИХІД З «КОРОБОЧКИ» | · Мислення, вихід із зацикленості, з думання, перехід до дії.
· «Коробочка» – стереотипи. Вихід з неї – руйнування шаблонів завдяки мисленню, діям. · Дозволити собі неможливе, всупереч канонам, почати діяти. «Коробочка» – межі, які сам собі накреслив. |
СТАНИ «ПЕРЕПОВНЕНОСТІ» ТА «ПУСТОТИ»:
- Голова «забита» («повна») – це зациклене думання. Поки не вибудовано струнку систему, думки кружляють по колу, – і людина не завжди в змозі зупинити карусель думання, потребує зовнішніх технік. Тут – ризик зупинитися не в тому моменті, і тоді у потрібному порядку думки так і не вибудуються.
- Нормально, коли справу зроблено – і думання зупинилося. Якщо думання триває, хоча дії припинено, то не спрацьовує гальмування, і відбувається лише збудження.
ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:
- Думка – первинний елемент. Від її спрямованості та рівня залежить те, про який процес йтиметься далі – думання, мислення, діяння. Наприклад, думка «потрібен сніданок» призведе до дії.
- Процес думання заважає потрапити в зону комфорту. Думання на теми «що буде, коли буде» та «що сталося б, якби раніше відбулося б» заважає людині визначити свою зону комфорту, зосередитися на ній.
- Людина самостійно визначає для себе, що таке «зона комфорту» – і це є мисленням, бо оперує діями (та ідеями – від модератора).
- Думка первинна. Може привести спочатку до абстракції (запустити мислення), і лише потім – до конкретики (думання).
- Східна концепція – знаходити радість у не найдосконалішому, а в тому, в що вкладено усе можливе. Замість критикувати оцінити того, хто зробив.
- Важкими думками – думанням – діляться, аби полегшало, але не легшає.
- Якщо «коробочка» переповнена негативним думанням, то виникає зацикленість.
- Коли питання-відповіді абстрактні, ще не заземлені на дії, то йдеться про мислення.
- Прагнення свободи, легкості, надихання простором – усе це абстрактне, і усе це є мисленням.
- Те, у що переростає думка – у мислення чи думання, – залежить від освіти, досвіду, мотивації.
- Думка може щось змінити в «коробці» (способі мислення і дії), активувати людину мрією (абстрактною думкою) – і тоді отримаємо майбутнє.
- Мислення – коли думки про свої внутрішні процеси та взаємодію з оточенням на абстрактному рівні.
- Самоаналіз та аналіз міжособистісної взаємодії – мислення.
- Криза середнього віку – коли думання бере гору над мисленням, і не відбувається вихід з «коробочки».
- Думки довкола безвиході – думання. Вербалізація цих думок – для полегшення «на душі».
- Те, який з процесів задіємо під час читання, залежить від звичок, але застосовувати мислення – ефективніше.
- Коли слухаю музику, включається мислення та задоволення, – мрію, отримую наснагу.
- Коли вслухаюся в слова, включається оцінювання «подобається/ні» та деколи виникають спонукання до дії.
- Слухання музики несе розкутість, розслаблення, думки про щось хороше, приємне.
- Якщо моя мета – розслабитися, то слухаю орган. Якщо налаштуватись на роботу, зібратись – саксофон.
- Включається предметний аналіз – що грає, як звучить – думання.
- Філософія Вабі сабі (Японія) – стримана простота, не гнатися за розкішшю, цінувати не обтяженість життям. Справжня краса не в погоні, а в прийнятті. Для цього потрібно розвивати мислення на противагу думанню.
- Мислення забезпечує ефективність – вибір правильних речей.
- Мислення допомагає прибрати наслідки думання – допомагає позбавитися неспокою і породжує ідеї, вихід з «коробочки».
- Якщо кожен в групі має по яблуку – і усі обміняються ними, то кожен залишиться з одним яблуком. Якщо кожен має по ідеї, і усі обміняються ними, то у кожного стане, мінімум, стільки ідей, скільки людей в групі. Так відбувається примат ідеального над матеріальним.
БЕРУ-ЗАСТОСУЮ-ЗМІНИТЬ:
- Абстрактне мислення прибирає неспокій, перезбудження. Тема важлива, думала над нею, але не могла сформулювати.
- Зайнята розумовою працею. Це складніше, ніж фізична праця, бо складніше переключити думки, звільнити голову – відмовляє гальмування.
- У японців, аби допомогти собі переключатися з однієї сфери життя на іншу, вішають завісу на рівні голови. Дотик завіси – сигнал переключення з того, що за дверима, на те, що тут (робота/дім; дім/робота).
- Мислення – для бачення, є сферою духу, мрій, ідеального кінцевого результату. Прислуховуючись до духу, віднаходимо сенси.
- Стало відкриттям, що емоції пов’язані з думанням.
- Щоб переключити думання, позбутися зацикленості, треба за допомогою мислення або включити систему гальмування, або розпочати нове діяння (роблення).