Думання VS Мислення. 27.03.2019

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАПИТИ:

  • Розрізнити процеси думання та мислення.
  • Послухати інші думки – чим відрізняються від моєї.

ВИХІДНІ ДУМКИ:

  • Спочатку сприймала обидва процеси синонімами, а потім усвідомила, що думання – про об’єкт, а мислення вибудовує ієрархію дій. Мислення пов’язане з дією.
  • Обидва процеси – думання і мислення – один в одного перетікають.
  • Один процес є включенням в інший, тобто процес думання включено всередині мислення. Своєю думкою можемо створити образ і дати йому життя. Наприклад, хочу покращити взаємостосунки між молодшими і старшими членами родини. Ця точкова думка дає старт – і вибудовуємо кроки, якусь спільну діяльність (відвідати зоопарк, висадити квіти тощо). З думки потрапляємо в думання, аби воно вилилося в діяння.
  • Дурень думкою багатіє, бо дії не починаються внаслідок думання.

ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ:

 ЗАКРИТИЙ ПРОЦЕСВІДКРИТИЙ ПРОЦЕС
ДУМАННЯ· Бо про об’єкт.

· Більш визначене. Передує діям.

· Бо моє особисте.

· Якщо історія камерна, то залучати мільйони немає потреби.

· Може гуляти по колу в голові, не обов’язково переходить у дію, не залучає людей. У дію переходить лише завдяки додатковій інформації.

·   Якщо думка присвячена глобальній історії, то вона повинна бути відкритою, і процес думання вибудований так, аби залучити мільйони однодумців.
МИСЛЕННЯ ·   Бо розмірковування, аналіз.

·   Як філософія.

·   Можу залучити когось собі у допомогу.

·   Переходить у дію.

ЗАЦИКЛЕНІСТЬ, ЗАЗЕМЛЕНІСТЬ, ВИХІД З «КОРОБОЧКИ» – МИСЛЕННЯ ЧИ ДУМАННЯ?

ЗАЦИКЛЕНІСТЬ·      Думками застрягаєш в минулому

·      Зацикленість – думання. Думаєш про щось одне постійно – сьогодні, завтра, вдень, вночі.

·      З пустого в порожнє, без дій та результатів.

·      Нездатність подивитися збоку, глухота до порад.

·      Переконання, що якщо не зробиш «це», то світ впаде.

·      Самоїдство.

·      Життя минулим.

ЗАЗЕМЛЕНІСТЬ·      Без мрій, буденний побут як об’єкт думання.

·      Відмова собі в мрії. «Мені не досягнути – і немає чого мріяти».

·      Примат матеріального: «годувати ж треба».

ВИХІД З «КОРОБОЧКИ»·      Мислення, вихід із зацикленості, з думання, перехід до дії.

·      «Коробочка» – стереотипи. Вихід з неї – руйнування шаблонів завдяки мисленню, діям.

·      Дозволити собі неможливе, всупереч канонам, почати діяти. «Коробочка» – межі, які сам собі накреслив.

СТАНИ «ПЕРЕПОВНЕНОСТІ» ТА «ПУСТОТИ»:

  • Голова «забита» («повна») – це зациклене думання. Поки не вибудовано струнку систему, думки кружляють по колу, – і людина не завжди в змозі зупинити карусель думання, потребує зовнішніх технік. Тут – ризик зупинитися не в тому моменті, і тоді у потрібному порядку думки так і не вибудуються.
  • Нормально, коли справу зроблено – і думання зупинилося. Якщо думання триває, хоча дії припинено, то не спрацьовує гальмування, і відбувається лише збудження.

ПРОМІЖНІ ІНСАЙТИ:

  • Думка – первинний елемент. Від її спрямованості та рівня залежить те, про який процес йтиметься далі – думання, мислення, діяння. Наприклад, думка «потрібен сніданок» призведе до дії.
  • Процес думання заважає потрапити в зону комфорту. Думання на теми «що буде, коли буде» та «що сталося б, якби раніше відбулося б» заважає людині визначити свою зону комфорту, зосередитися на ній.
  • Людина самостійно визначає для себе, що таке «зона комфорту» – і це є мисленням, бо оперує діями (та ідеями – від модератора).
  • Думка первинна. Може привести спочатку до абстракції (запустити мислення), і лише потім – до конкретики (думання).
  • Східна концепція – знаходити радість у не найдосконалішому, а в тому, в що вкладено усе можливе. Замість критикувати оцінити того, хто зробив.
  • Важкими думками – думанням – діляться, аби полегшало, але не легшає.
  • Якщо «коробочка» переповнена негативним думанням, то виникає зацикленість.
  • Коли питання-відповіді абстрактні, ще не заземлені на дії, то йдеться про мислення.
  • Прагнення свободи, легкості, надихання простором – усе це абстрактне, і усе це є мисленням.
  • Те, у що переростає думка – у мислення чи думання, – залежить від освіти, досвіду, мотивації.
  • Думка може щось змінити в «коробці» (способі мислення і дії), активувати людину мрією (абстрактною думкою) – і тоді отримаємо майбутнє.
  • Мислення – коли думки про свої внутрішні процеси та взаємодію з оточенням на абстрактному рівні.
  • Самоаналіз та аналіз міжособистісної взаємодії – мислення.
  • Криза середнього віку – коли думання бере гору над мисленням, і не відбувається вихід з «коробочки».
  • Думки довкола безвиході – думання. Вербалізація цих думок – для полегшення «на душі».
  • Те, який з процесів задіємо під час читання, залежить від звичок, але застосовувати мислення – ефективніше.
  • Коли слухаю музику, включається мислення та задоволення, – мрію, отримую наснагу.
  • Коли вслухаюся в слова, включається оцінювання «подобається/ні» та деколи виникають спонукання до дії.
  • Слухання музики несе розкутість, розслаблення, думки про щось хороше, приємне.
  • Якщо моя мета – розслабитися, то слухаю орган. Якщо налаштуватись на роботу, зібратись – саксофон.
  • Включається предметний аналіз – що грає, як звучить – думання.
  • Філософія Вабі сабі (Японія) – стримана простота, не гнатися за розкішшю, цінувати не обтяженість життям. Справжня краса не в погоні, а в прийнятті. Для цього потрібно розвивати мислення на противагу думанню.
  • Мислення забезпечує ефективність – вибір правильних речей.
  • Мислення допомагає прибрати наслідки думання – допомагає позбавитися неспокою і породжує ідеї, вихід з «коробочки».
  • Якщо кожен в групі має по яблуку – і усі обміняються ними, то кожен залишиться з одним яблуком. Якщо кожен має по ідеї, і усі обміняються ними, то у кожного стане, мінімум, стільки ідей, скільки людей в групі. Так відбувається примат ідеального над матеріальним.

БЕРУ-ЗАСТОСУЮ-ЗМІНИТЬ:

  1. Абстрактне мислення прибирає неспокій, перезбудження. Тема важлива, думала над нею, але не могла сформулювати.
  2. Зайнята розумовою працею. Це складніше, ніж фізична праця, бо складніше переключити думки, звільнити голову – відмовляє гальмування.
  3. У японців, аби допомогти собі переключатися з однієї сфери життя на іншу, вішають завісу на рівні голови. Дотик завіси – сигнал переключення з того, що за дверима, на те, що тут (робота/дім; дім/робота).
  4. Мислення – для бачення, є сферою духу, мрій, ідеального кінцевого результату. Прислуховуючись до духу, віднаходимо сенси.
  5. Стало відкриттям, що емоції пов’язані з думанням.
  6. Щоб переключити думання, позбутися зацикленості, треба за допомогою мислення або включити систему гальмування, або розпочати нове діяння (роблення).