Культурний ранг українства? Антиелітарність VS Демократичність. 11.04.15

Ідея разом проаналізувати в страсну суботу культурний ранг українства через протиставлення тез про антиелітарність та демократичність знайшла таку підтримку кола, яке зібралось на обговорення, що висновків вистачить не на одну публікацію.

І одним з найцікавіших інсайтів була задача відродити довіру в колективній поведінці, яка живить здатність та свободу бути не таким, як інші, сміливість планування майбутнього та впевненість в ньому, доброту, відчуття захищеності, співчуття, щирість, здорове сприйняття Бога, толерантність.

Власне, саме цю гілку висновків і символізує картинка до цієї публікації.

Почали свій рух традиційно з домовленності про “карту руху”.

Індивідуальні запити, мотиви участі у зустрічі, цього разу були:

  • Що таке демократія? Що таке культура України?
  • Чому саме така тема на часі?
  • Ще один погляд, концепція. Формула, що підходить Україні. Якою має бути еліта?
  • Турбує, коли “шароварщину” видають за національну ідею.
  • Як підвищити привабливість демократичності?

Першими домовленостями стосовно спільного розуміння стали:

  • Культура – такий спосіб життя, аби не заважати іншому жити. Робити те, що хочеш, не викликаючи негативних реакцій іншого. Один зі способів об’єднати та досягнути мети.
  • Ранг – відносно чогось, сходинка в ієрархії, вимір чогось, поділ на групи.
  • Результатами обговорення можуть стати образ українства. Частина ідентифікації. Шляхи формування ідентичності. Частина національної ідеї. Роль демократизму в ідентичності. Поточнений вибір нового суспільства.

Ось з такими амбітними намірами зачали багатогодинний діалог, під час якого ніхто не відчув плину часу.

Завдяки аналізу проявів кожного з логічних рівнів культурного життя України зрозуміли, чому залишаємось вразливі до тих чи інших “інфовірусів” – бо аби повернутись до насильницьки перерваного розвитку культурного рангу, слід інвентарізувати наново кожен з раніше опанованих рангів замість тупцювати на рівні оточення – тієї самої “шароварщини”, яка відлякує від завершення ідентифікаційного процесу та усвідомлення нацією як надетнічним конгломератом власної місії у світі.

Аналіз наслідків трьох пост-синдромів (пост-радянського, пост-тоталітарного, пост-колоніального) дав відповідь стосовно портрету еліти – її завдань.

Коли аналізували дію тез про антиелітарність та демократичність як культурний ранг українства, зрозуміли, що перша з тез є вкиданням в нашу свідомість, бо викликає деструктивні реакції, веде до самознищення, а друга – природньою думкою, бо надихає.

Також підтвердження демократичності нашого власного шляху знайшли у власному середньовіччі та козацькій добі, тобто до насильницького втручання в призупинення культурного поступу українства.
Коли ще не знали, що певні традиції, події та цінності є проявами демократії, все одно дотримувались виборності, свободи слова, гендерної рівності, права та законності (Руська правда Ярослава Мудрого 11 ст. – 1016р., Велика хартія вольностей у Великобританії 13 ст – 1215р.; Конституція Орлика 1710 року, а США 1787р.), світськості влади, міжкультурного діалогу.

Тому, за підсумковим висловом однієї з учасниць, просто варто “переключитись з правильного на правильне” – з прагнень перейняти усталені європейські стандарти до усвідомлення власних традицій та витворення нової практики їх застосування та розвитку в формі, зрозумілій та прийнятній Європі, якою ми були, є, будемо, і географічно, і культурно.

Першочергові завдання для еліти:

  1. конституюватися наново, за соціо-культурними засадами, не економіко-політичними,
  2. відновити довіру між людьми та інститутами,
  3. створити передумови для перемоги здорового глузду над інфантильним, «магічним» мисленням широких верств,
  4. прибрати пост-радянські викривлення з тлумачення справедливості та рівності,
  5. відродити дух майстра,
  6. відновити взаємну довіру та повагу між людьми,
  7. заохочувати внутрішній контроль,
  8. відродити оптимізм та творче ставлення до всього, що робиш,
  9. сприяти завершенню процесу усвідомлення власної ідентичності та самоцінності, відновленню прямих зв’язків зі світом, здатності розрізняти правду від брехні, реальне від насадженого,
  10. розвивати громадянську культуру, позбувшись протистояння держави та громадян, викривлення ролі держави, водночас з відродженням міської культури.

І підсумок, який найбільше втішив мене, як фасилітатора діалогу, бо став відповіддю на персональний запит стосовно того, як тлумачити демократію та культуру України:

“Беру з собою визначення демократії як «свобода + відповідальність», з цим можна жити. Відсутня українська ідея – і над нею слід працювати. Вона залежить від нас (середнього класу та еліти). Я авторитет для підлеглих – мої слова впливають на їх здатність довіряти, в т.ч. державі. Важливо, щоб наше розуміння відзначалося на наших діях, емоціях – бути прикладом, виходячи з мети. Це корисне мені тим, що хочу жити в здоровому суспільстві, підвищувати культурний ранг (логічними рівнями) – тоді отримаю здорове суспільство”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*
*