Оціночні судження VS Креативність мислення. 14.03.15

У пошуках запитань та відповідей керувалися ось такими індивідуальними мотивами участі в зустрічі:

  • дослідити критичну складову оціночних суджень – що в них є конструктивне, що деструктивне;
  • дослідити оціночні судження з різних боків, сильні та слабкі сторони їх впливу – коли потрібні, коли зайві;
  • як захистити себе від чужих оціночних суджень;
  • як контролювати свої оцінки;
  • розвинути креативність для щоденності, бо все швидко розвивається;
  • бажання подумати в стилі Верзус – в бізнесі важливо вміти «струсонути» себе, щоб отримати імпульс для творчості.

Ключовою ознакою креативного мислення, яка приваблює його досліджувати та розвивати, визнали продуктивність, тобто виникнення нового продукту (ідеї, проекту тощо), створення того, чого раніше не було.

Вплив оціночних суджень досліджували саме на цю здатність.

З’ясували внесок оцінювання у креативний процес:

  • надає матеріал для вибору ІКР та «шкали» (яким чином вимірювати просування до ІКР);
  • забезпечує відчуття руху до ІКР, а це генерує енергію досягнень і дозволяє рухатись в руслі масштабних довготривалих змін;
  • допомагає помітити, що дістався пункту призначення – помітити результат, зафіксувати його;
  • забезпечує застосовність ресурсів (які є найвідповідніші чи як використати задля ІКР наявні, такі, які є).

При цьому наявний ризик підміни оцінки (як результату оцінювання) оціночним судженням на кроці «порівняння зі шкалою», а саме – внаслідок походження «шкали». Ґрунтування її на досвіді, стереотипах, кліше як «загальновизнаних референтних значень» живить виникнення оціночних суджень замість оцінки. Ґрунтування «шкали» на цінностях та принципах, на ІКР дозволяє завершувати оцінювання саме оцінкою.
Визначили також відмінності оціночних суджень від оцінки:

  • в оціночних судженнях емоційність панує над фактами, відбувається узагальнення та гіперболізація, категоричність (як присуд), перенесення оцінки діяльності на судження про персоналію, закрита позиція. Критичне мислення без оціночних суджень може бути конструктивним. Під впливом оціночних суджень критичне мислення стає деструктивним, бо зупиняє (блокує) креативність;
  • оцінка як результат оцінювання (висновок з нього про наступні кроки для розвитку, наближення до ІКР) є відкритою позицією, нейтральною стосовно персоналії, зосередженою на фактах про процес та результати діяльності у співставленні з прямотінням до ІКР, працює на постійне прирощення якості результату, ґрунтується на показниках.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*
*